FødevareWatch

Norsk detail slagter prisen på fisk

I 2017 skal nordmændene spise 50 pct mere fisk end de gør i dag, mener detailkæden Meny, der nu skærer en stor bid af prisen.

Foto: Per Folkver/POLFOTO/arkiv

I Danmark forsøger detailkæder som SuperBrugsen og Kiwi på hver deres måde at øge salget af økologisk frugt, grønt og kød ved at skære momsen væk og ved at lægge en større pose penge, der skal få priserne ned.

I Norge handler det ikke om hverken grønt, kød eller økologi, her vil detailkæden Meny med stor kampagne have nordmændene til at spise 50 pct. mere fisk i 2017, end tilfældet er i dag. Det skriver hjemmesiden Dagligvarehandlen.no.

Målet skal nås ved at skære op til 35 pct. af prisen på fisk og skaldyr.

"Vi ønsker at gøre det lettere for folk at spise sundt, og vi skærer prisen både på hverdagsfisk og fisk, som du ikke finder i andre dagligvarebutikker," siger Vegard Kjuus, adm. direktør i dagligvarekæden Meny.

Menys norske salg af fisk har i forvejen aldrig været højere, og fra at have udgjort 192 mio. NOK i 2002, udgjorde salget sidste år 882 mio. NOK, siger direktøren til hjemmesiden.

Coops økotiltag godt fra start

Kun det bedste øko-kød kan sælges dyrt

Discountkæde fjerner nu også moms på økologisk kød

Ø: Lavere moms på sunde og økologiske varer

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier