Det økologiske salg vokser ’hinsidan’

Salget af økologiske fødevarer i Sverige bliver ved med at vokse, viser ny brancherapport. Salget kunne dog være endnu større, påpeger redaktør.
Det økologisk salg går strygende i de svenske supermarkeder. | Foto: Camilla Stephan/Polfoto/Arkiv
Det økologisk salg går strygende i de svenske supermarkeder. | Foto: Camilla Stephan/Polfoto/Arkiv

Det er ikke kun i de danske supermarkeder, at der er godt gang i salget af økologiske fødevarer.

I Sverige har forbrugerne i den grad også fået øjnene op for økologi, og det kan aflæses i tallene for 2013, hvor salget er vokset med hele 38 pct.

Branchesitet Oikos.no skriver, at det især er svensk produceret økologi, der ryger i indkøbskurven på den anden side af sundet.

Cecilia Ryegård, redaktør på Ekoweb, vurderer, at væksten både skyldes en stigende efterspørgsel, men også at detailkæderne satser mere på økologi.

Hun mener samtidig, at salget kunne have været endnu højere, hvis der var flere økologiske varer på hylderne.

”Manglen har været tydelig, når det gælder vigtige varer som f.eks. æg, kød og en del mejeriprodukter. Salgsvæksten kunne altså have været endnu større,” siger Cecilia Ryegård om tallene, der kommer fra en brancherapport.

Ifølge Danmark Statistik er 7,8 pct. af alle solgte fødevarer i Danmark økologiske.

Samtidig har regeringen fredag lanceret den endelige version af sin handlingsplan, der gælder frem til 2020 og bl.a. indebærer, at det økologiske areal skal fordobles, mens både eksporten og andelene af økologi i de offentlige køkkener skal øges.

Irma klar med økologisk lavprisserie

Priskrig kan ramme øko-landmænd og fødevareproducenter

Coop satser milliarder: Økologi skal være billigere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Stifter Kaspar Basse startede Joe & The Juice for 20 år siden. | Foto: Gregers Tycho

Joe & The Juice er sat til salg