FødevareWatch

Amerikansk hotdog-eventyr kostede danske brødre dyrt

Tulip-slagteri var skyld i hotdog-fiasko i USA, men slipper for at betale, har Vestre Landsret afgjort.

Foto: Claus Bonnerup/POLFOTO/arkiv

En idé om at udbrede den gode danske hotdog til USA endte med et milliontab til initiativtagerne. Og nu er en retssag ved Vestre Landsret mod Tulip for medansvar for fiaskoen også endt med nederlag.

I 2008 fik brødrene Jan og Stefan Hendriksen, der ejer Scandinavian Hotdog Company i Tune idéen til at starte en pølsevogn i USA med gode danske pølser fra Tulip - i første omgang i Florida og siden skulle kæden erobre hele kontinentet.

I september 2009 blev den første ordre på pølser og burgere bekræftet hos Tulip, og i januar 2010 var pølserne klar til levering.

Men de pølser, der var lavet med naturlige lammetarme, fik ikke lov til at komme ind i USA. De blev stoppet i tolden, og brødrene fik aldrig en eneste dansk pølse i pølsevognen.

Brødrene forsøgte at finde amerikanske pølser, men de er lavet med kunsttarm, er slaskede og uden det berømte danske "knæk".

Da man ingen pølser fik, gik hele projektet i vasken. Samarbejdet blev afbrudt, firmaet lukkede, og brødrene opgjorde udgifterne til etablering af den amerikanske drøm til 1.336.000 kroner.

Tulip slipper

Brødrene mente, at det var Tulips skyld, at projektet gik i vasken. Man havde ikke som professionel leverandør tjekket de amerikanske krav ordentligt.

Vestre Landsret er enig med brødrene i, at Tulip har ansvaret for, at de pølser, Tulip havde forpligtet sig til at levere, ikke kunne godkendes i USA, og dermed bærer slagteriet ansvaret for fiaskoen.

Men Tulip slipper for at betale. For landsretten vurderer, at de udgifter, som brødrene har haft, ligger forud for ordrebekræftelsen fra Tulip, og de er derfor Tulip uvedkommende.

Så der blev ingen pølser af det skind. I stedet skal pølse-eventyrerne betale sagens omkostninger for by- og landsret med 170.000 kroner.

Hotdogs populære i Sydkorea

Tulip køber kendt pølse-forretning

Mistanke om listeria: Tulip trækker pålæg tilbage

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier