FødevareWatch

7-Eleven midt i krydsild: tvunget til at drosle ned på pizza og pølser

7-Eleven har altid evnet at tænke nyt, men er blevet indhentet hver gang.

Skrap konkurrence fra især discountsektoren har presset 7-Eleven til at satse på nye områder. Pizza og pølser er sat på vågeblus, men det er ikke problemfrit.

7-Eleven er som et land, der invaderes af en fremmed magt, og hele tiden tvinges til at mobilisere sine styrker.

Først kom liberaliseringen af lukkeloven i 2012, der betød, at supermarkeder og discountkæder pludselig måtte holde længe åbent. Dermed mistede 7-Eleven, sammen med kiosker og tankstationer, deres patent på de danskere, som i aftentimerne mangler en liter mælk eller to poser chips.

Butiksbagt brød (også kaldet bake off), som 7-Eleven introducerede herhjemme som de første, kunne de heller ikke have for sig selv, og et butiksraseri blandt discountkæder som Netto, Fakta og Rema 1000, der snart sagt skyder op på ethvert gadehjørne, har skærpet kampen om kunderne.

Store omvæltninger

Kort sagt befinder 7-Eleven sig midt i krydsilden på et marked, der er udsat for store omvæltninger, og det har sat sine spor hos den landsdækkende conveniencekæde, der tumler med tocifrede millionunderskud og i virvaret forsøger at gentænke sin rolle på markedet.

"Det er vi blevet tvunget til. De enemærker, vi havde tidligere, er forsvundet, så vi har måttet skifte spor og afkoble os fra idéen om, at 7-Eleven skal være nødkøb, pizza og pølser," siger kædens direktør herhjemme, Jesper Østergaard.

7-Eleven er verdens største kæde af såkaldte convenience stores og åbnede sin første butik i Danmark på Østerbro i København i 1993. Siden er yderligere 191 7-Eleven-butikker skudt op rundt om i landet, men det har ikke gjort kæden til en lønsom forretning. Tværtimod.

Millionstore underskud har præget regnskaberne for Reitan Convenience Danmark, der står bag 7-Eleven herhjemme, senest med et minus på 17 mio. kr. i 2013, men ifølge direktør Jesper Østergaard ser bundlinjen for 2014 "betydeligt pænere ud."

Den del er forsvundet

Han er frontfigur i den transformation, som 7-Eleven har iværksat, for hvad gør man, når ens eksistensgrundlag pludselig er under angreb?

"Tidligere var 7-Eleven et sted, man gik hen for at købe en liter mælk, når dagligvarebutikkerne var lukket. Den del af vores omsætning er næsten forsvundet. Og vores salg af pizzaslices og hot dogs flytter sig nærmest ikke," siger Jesper Østergaard, der har udpeget tre fokusområder for 7-Eleven:

Mad, bageri og varme/kolde drikkevarer.

"Vi ser en tendens til, at danskerne vender sig mod sunde sandwiches og proteinrige salater, og 7-Eleven forbindes ikke længere kun med pizza og pølser. Sådan var det for år tilbage. Nu forventer vores kunder, at vi kan levere et sundere madalternativ – og det skal vi leve op til," siger Jesper Østergaard.

Kvalitet frem for pris

7-Eleven kan ikke matche discountkædernes priser, men satser i stedet på at tilbyde højere kvalitet og bedre råvarer. Det er nødvendigt for at holde på kunderne og drive nye til, understreger Jesper Østergaard.

Han ser ingen grund til at investere vildt og voldsomt i nye butikker, men vil hellere udvide produktsortimentet og optimere det eksisterende butiksnet. Dertil kommer også et krav om, at 7-Eleven er nødt til at blive en overskudsforretning.

Det har taget længere tid end ventet.

"Men vores underskud hænger også sammen med, at vi har investeret mange penge i nye butikker. Omsætningen i vores enkelte butikker stiger, vi er på rette vej, og jeg forventer, at vores bundlinje går i nul inden for få år," siger Jesper Østergaard.

Skal opfinde sig selv igen og igen

Ifølge en ekspert på området giver det god mening, at 7-Eleven satser på kvalitet og sundhed. Der er nemlig markant vækst at spore i de sunde og kvalitetsprægede convenience-måltider, såsom sushibakken i supermarkedet og måltidssalater.

"Udviklingen opdrager forbrugerne til, at convenience kan fås mange steder og tilmed i et stort udvalg, og det betyder forbrugere, der er mere kritiske over for kvaliteten og forventer et stort udvalg, også når de er på farten, smutter ind på tanken eller gør holdt ved motorvejen," skriver Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, i sin seneste prognose for dagligvarebranchen.

Ifølge Flemming Birch, detailekspert og medstifter af konsulentfirmaet Birch & Birch, har 7-Eleven været god til at finde på nye idéer. Problemet er, at kæden bliver indhentet hver gang.

"Det betyder, at 7-Eleven skal opfinde sig selv igen og igen og hele tiden lægge sig i spidsen med nye initiativer, som de så kan have for sig selv et års tid eller to. Presset er stort, og det gælder for hele kiosksektoren," siger Flemming Birch.

 "Nathandel handler ikke om leverpostej og mælk"

 Nyt fokus på kvalitet i convenience 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier