FødevareWatch

Fremtidens stærke forbrugere bliver de ældre

Den ældre generation har aldrig haft flere penge mellem hænderne, og det skal detailhandlen udnytte, siger en ekspert. Seniorsupermarked og såkaldt pharmafood er blandt mulighederne.

Der bliver flere ældre, og de har penge mellem hænderne. | Foto: Jan Dagø/Jyllands-Posten

Andelen af ældre mennesker i verden bliver fordoblet frem til år 2050, viser de seneste tal fra FN. Det åbner muligheder for øget salg af især sunde fødevarer til ældre, påpeger eksperter.

De har masser af penge mellem hænderne, og de er meget villigere til at bruge dem. Faktisk har nutidens ældre generation aldrig før været rigere og mere købedygtig, end den er i dag.

Og den tendens vil fortsætte, mener fremtidsforsker Henrik Persson fra Instituttet for Fremtidsforskning, der for nyligt udarbejdede en rapport om livsstile og forbrugersegmenter i det 21. århundrede.

I modsætning til før i tiden, så tøver den ældre generation ikke med at bruge sine penge på forbrugsgoder"

Henrik Persson, forsker, Instituttet for Fremtidsforskning
"I modsætning til før i tiden, så tøver den ældre generation ikke med at bruge sine penge på forbrugsgoder af blandt andet rejser, oplevelser og gastronomi. Og vi ser ikke i vores forskning tegn på, at den tendens vil ændre sig i de kommende årtier," siger Henrik Persson til netmediet Foodculture.dk.

De nyeste tal fra FN viser, at antallet af ældre vil mere end fordobles frem til år 2050. Til den tid vil den ældre generation udgøre over 2 mia. mennesker eller godt 21 pct. af verdens befolkning.

Og det er et forbrugersegment, fødevareerhvervet og detailleddet med fordel kan begynde at indrette sig efter, mener Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og ressourceøkonomi på Københavns Universitet.

"Antallet af små husholdninger på en-to personer vil stige i fremtiden. Blandt andet på grund af den hastigt voksende ældre målgruppe, der i høj grad vil efterspørge sunde, high end convenience fødevareprodukter. Samtidig vil forarbejdede multifunktionelle fødevarer, der fremmer sundheden, også kaldet pharmafood, også blive mere attraktivt for denne målgruppe," siger Henning Otte Hansen til Foodculture.dk.

Tyskere har succes med seniorsupermarked

Marianne Gregersen, der er forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, er enig i, at sundhed bliver en væsentlig faktor hos den voksende gruppe af ældre forbrugere. De nyeste analyser foretaget af erhvervsorganisationen viser, at det ældre segment allerede i dag i høj grad tænker over, hvad deres forbrug af fødevarer har af betydning for deres sundhed.

"Og når den gruppe vokser så markant, som det er tilfældet, betyder det jo, at fødevareerhvervet i højere grad skal fortælle om, hvilken sundhedsmæssig betydning deres fødevarer har for forbrugerne," påpeger Marianne Gregersen.

I blandt andet Finland og Tyskland har detailhandlen allerede fået øjnene op for det grå guld. I Finland har supermarkedskæden K-citymarket eksperimenteret med bredere gange for ældre og handikappede, der ønsker en mere rolig købsoplevelse.

Og i Tyskland har supermarkedskæden Tesco introduceret et seniorsupermarked, der er særligt tilpasset ældres behov med blandt andet forstørrelsesglas på varehylderne og ekstra brede gange, fortæller Henrik Persson.

"Den tendens, vi ser i flere steder i udlandet med segmenterede supermarkeder, vil vi sandsynligvis også se i Danmark. Og det er et koncept, der vil brede sig i takt med den voksende andel af ældre forbrugere," siger Henrik Persson til Foodculture.dk.

Kampen om forbrugernes penge spidser til

Dagligvarekæmperne har et vildt år at tale om

Fødevarer bliver big business for Post Danmark

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier