FødevareWatch

Nyt Coop-team skal forberede økoproducenter til vækst

Som led i Coops plan om at skrue op for salget af økologiske produkter opretter supermarkedskæden en ny afdeling, der skal modne mindre producenter.

Foto: Jens Dresling

Coop vil sætte turbo på salget af økologiske produkter. På fem år vil supermarkedskæden fordoble salget, og det skal ikke mindst ske ved at sænke priserne på øko-varerne med en mia. kr., skriver Berlingske lørdag.

Men her stopper planen ikke - Coop vil nemlig også hjælpe de mindre økologiske producenter, så de er klar til den øgede efterspørgsel, som man forventer kommer.

Coop satser milliarder: Økologi skal være billigere

Derfor opretter Coop en ny afdeling med ti nye ansatte, som skal modne små økologiske producenter og hjælpe dem til at få deres varer ud til kunderne. Mange producenter er i dag nemlig ikke klar til en eventuel øget efterspørgsel, lyder det fra Økologisk Landsforening, som har været samarbejdspartner med Coop i forbindelse med planen.

"Nogle er klar, og mange er ikke klar. Men jeg er sikker på, at det her kommer til at sætte en positiv bølge i gang. Der er tale om et markant løft for økologi, hvor man drejer på alle de håndtag, der er. Pris, flere varer og øget viden til forbrugerne," udtaler Paul Holmbeck, direktør for Økologisk Landsforening, til Berlingske.

Her er Nordeas vinder-aktier i 2015

Analyse: Maden skal være sund og nem at lave

SuperBrugsen havde stor vækst i ferskvarerne

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier