FødevareWatch

Stryhns køber dansk pålægsproducent

Stryhns har netop opkøbt 80 pct. af aktierne i et gammelt pålægsselskab. Det vil styrke leverpostejsselskabet på to bestemte markeder, fortæller direktør.

Foto: Jyllands-Posten

Stryhns er som ny hovedaktionær i pålægsvirksomheden Royal Leverpostej A/S, der specialiserer sig forskellige leverpostejsprodukter, kørt i stilling til at placere sig og styrke sig på nye markeder.

”Vi har lavet et samarbejde med Royal Leverpostej pr. 1/1, hvor vi har købt 80 pct. af aktierne i selskabet. Det giver os egentligt en indgang til nogle markeder, hvor vi ikke er i dag. Vi kommer blandt andet ind i det, der hedder bag-selv. De leverpostejer, vi laver, er jo til forbrug med det samme, men her går vi ind i et marked, hvor man køber det hjem, lægger det i fryseren og så gør det færdigt på et senere tidspunkt, og der har vi slet ikke været før. Det er utrolig interessant, og det er et marked, som udvikler sig. Dertil får vi også en stærkere position i foodservice. Det er de to årsager (til købet, red.),” siger adm. direktør i Stryhns, Kristian Kornerup Jensen til FødevareWatch.

Det er jo en relativt lille virksomhed. Du mener alligevel, at den vil kunne give jer en større markedsandel på de her områder?

”Ja det kan det, for mens det er mindre markeder, så er det markeder, der vokser. Derfor er de interessante at være i. Og så er det nogle gode kvalitetsprodukter, han (Peter Høgh, direktør i Royal Leverpostej, red.) laver, og det vil vi gerne være en del af,” siger Kornerup.

Havde varslet opkøb

Helt uventet er opkøbet da heller ikke.

I et interview med Berlingske i juli sagde Kristian Kornerup Jensen således, at han håber på, at selskabet inden for de næste år runder en omsætning på 1 mia. kr. - og det kræver opkøb.

"Hvornår, vi når milliarden, afhænger af, hvad vi får købt op. Der er ikke noget konkret lige nu, men vi kigger hele tiden efter noget, som passer godt til os. Vi er ude efter mærkevarer, som har stærke positioner, og som har en høj effektivitet. De tre ting skal være gældende, for at vi er interesserede," sagde han til avisen.

Formand i forretningen

Kristian Kornerup Jensen er med opkøbet indtrådt som bestyrelsesformand i Royal Leverpostej. Han overtager posten fra formand siden juni 2005 Aage Graff Kristensen. Samtidig indtræder Lars Egedal Petersen i bestyrelsen, og John Elling Rasmussen udtræder.

Peter Høgh fortsætter uændret som adm. direktør i Royal Leverpostej A/S og beholder de resterende 20 pct. af aktierne i selskabet.

Royal Leverpostej blev grundlagt i 1931 og beskæftiger otte medarbejdere, hovedsageligt slagtere. I 2013 havde producenten en bruttofortjeneste på 10,8 mio. kr. og et nettoresultat for året på lige over 4 mio. kr.

Selskabets speciale er produktion af leverpostej i forskellige varianter samt produktion af andre pålægsvarer. Selskabet leverer også fersk kød, fjerkræ og frisk fisk.

Royal Leverpostejs kunder er kantiner, supermarkeder, slagtere, cateringgrossister, restaurationer og skoler.

Stryhns ansætter ny marketingsdirektør

Stryhns går på opkøbsjagt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier