FødevareWatch

Marmelademester lancerer 10 nye produkter om måneden

Den regnskabsaktuelle marmeladeproducent Fynbo Foods henter væksten og indtjeningen på eksportmarkederne. Du kan ikke tjene penge i Danmark, lyder det fra direktør.

Foto: René Schütze

I Vendsyssel ligger marmeladefabrikken Fynbo Foods.

Herfra har adm. direktør Richard Fynbo og hans fire medstiftere siden 2002 produceret og solgt marmelader, geléer og senest også forskellige grøntsagsprodukter til dansk og udenlandsk detailhandel.

Eksportmarkederne er imidlertid blevet en stadig vigtigere brik i selskabets indtjening, og i dag udgør det danske marked kun den kritiske masse, mens indtjening og vækst hentes uden for Nordens grænser. Sidste år udgjorde eksporten således en tredjedel af selskabets forretning, i år halvdelen, og næste år forventer Richard Fynbo, at det vil udgøre to tredjedele.

Det kan godt være, vi synes, vi er nogle allerhelvedes karle i Danmark, men vi er jo en dråbe i havet af marmeladeproducenter, når man ser på det på verdensplan"

Richard Fynbo, adm. direktør i Fynbo Foods

”Vi er endnu stærkest i Europa, men der kan man jo kun vækste ved at stjæle markedsandele fra hinanden, og så bliver det hurtigt et spørgsmål om pris. Når vi taler vækst, især med tanke på indtjeningen, så er vi længere væk på vækstmarkederne,” siger Richard Fynbo og tilføjer, at selskabet eksporterer til både Nord- og Sydamerika, Asien og Afrika.

Lettere at tjene penge nu

Fynbo Food har netop offentliggjort regnskab for 2013/14. Her kommer marmeladefirmaet ud med et bruttoresultat på 31,1 mio. kr. mod 25,3 mio. året før. Årets resultat lander på på 5,7 mio. kr. mod 3,6 mio. i 2012/13.

Selskabets vækststrategi går på at vokse med 15 pct. i omsætning hvert år. Med en omsætning på 125 mio. kr. i 2010, betyder det 250 mio. i 2015, en halv mia. i 2020 og en hel milliard i 2025.

”Der er nogen, der synes, at 15 pct. vækst er nemmere at nå, når man har en omsætning på 100 mio. end når man har en på 200 mio. Det er jeg ikke enig i. Jeg synes sådan set, det er nemmere at finde 30 mio. nu, når man har en omsætning på 200 mio., end det var at finde 15 mio. da vi havde en omsætning på 100 mio. For dengang var vi måske i fem lande, i dag er vi måske i 20. Dengang var vi én i salg, nu er vi seks. Vi har en helt anden organisation til at løfte det nu,” siger Richard Fynbo.

Kommer der ikke en markedsmætning for jer?

”Nej. Det kan godt være, vi synes, vi er nogle allerhelvedes karle i Danmark, men vi er jo en dråbe i havet af marmeladeproducenter, når man ser på det på verdensplan. Selv en kvart eller hel millard – det er jo stadigvæk ingenting på verdensplan. Så når vi ser verden som vores markedsplads, så er potentialet uendeligt, vil jeg næsten sige.”

Satser på mærkevaren nu

Ved indgangen til det nye år runder Fynbo Foods 1000 produkter, og der kommer ca. 10 nye hver måned.  Da selskabet startede op var det med stort fokus på private label, og det er først igennem de seneste seks år, at Fynbo og hans kolleger er begyndt at arbejde målrettet med at opbygge deres mærkevare, som står for langt størstedelen af eksporten. 

”Det var en klar målsætning, at vi de første fem år skulle bygge den kritiske masse op. Den definerede vi dengang som 100 mio. kr. i omsætning, og den skulle komme udelukkende på private label. Der kan man hurtigere gå ind og få nogle kontrakter, hvorimod det er et langt sejt træk at bygge en mærkevare op. På private label skal det bare være bedst og billigst,” siger Fynbo. 

Vi har skrevet en del om, at folk bliver presset på prisen i detail. I grundlagde et forhold til detailhandlen baseret på private label som alt andet lige er billigt. Har det været svært for jer at få den pris, I mener, I skal have for jeres mærkevare?

”Ja. Du kan ikke tjene penge i Danmark. Danmark er for lille til at få en fornuftig størrelse virksomhed. Så hvis man vil det, er man nødt til at tænke internationalisering fra starten. Det giver dig både væksten og indtjeningen, og der er ingen af de to ting, du kan få i Danmark," siger direktøren.

Marmeladeproducent med langsigtet millardmålsætning

Nordjysk marmeladefirma styrker forretningen

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier