Mulig reklameafgift vil fordyre fødevarer
Hvis regeringen til sommer indfører en afgift på reklamer, vil det få konsekvenser i form af dyrere fødevarer til forbrugerne, advarer Coop og De Samvirkende Købmænd (DSK).
Det skriver altinget.dk.
"Det kan godt være, at tilbudsaviserne er kritiserede, og de er nedadgående, men de er trods alt stadig meget udbredte, og dem, der får dem, læser dem også, så det vil naturligvis få rigtig store økonomiske konsekvenser, hvis afgiften kommer,” siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen fra DSK til mediet.
Afgiften blev vedtaget i 2012 af regeringen, SF og Enhedslisten, men siden har man afventet, at EU-Kommissionen godkendte afgiften. Den kom i juli måned i år, dog betinget af tre ændringer. Nu har regeringen bebudet, at reklameafgiften forventes at træde i kraft til sommer.
Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen, advarer om, at der kun er én til at betale en sådan ekstra omkostning - og det er kunderne.