FødevareWatch

Mulig reklameafgift vil fordyre fødevarer

En reklameafgift kan være på vej, og det vil betyde dyrere fødevarer, lyder det fra Coop og De Samvirkende Købmænd.

Hvis regeringen til sommer indfører en afgift på reklamer, vil det få konsekvenser i form af dyrere fødevarer til forbrugerne, advarer Coop og De Samvirkende Købmænd (DSK).

Det skriver altinget.dk.

"Det kan godt være, at tilbudsaviserne er kritiserede, og de er nedadgående, men de er trods alt stadig meget udbredte, og dem, der får dem, læser dem også, så det vil naturligvis få rigtig store økonomiske konsekvenser, hvis afgiften kommer,” siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen fra DSK til mediet.

Afgiften blev vedtaget i 2012 af regeringen, SF og Enhedslisten, men siden har man afventet, at EU-Kommissionen godkendte afgiften. Den kom i juli måned i år, dog betinget af tre ændringer. Nu har regeringen bebudet, at reklameafgiften forventes at træde i kraft til sommer.

Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen, advarer om, at der kun er én til at betale en sådan ekstra omkostning - og det er kunderne.

Coop og bønder rammer plet med fødevare-projekt

Partnerskaber skal give Coop ny innovation og vækst

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier