FødevareWatch

Grænsen er nået for fødevaremærker

Der er brug for andre løsninger, hvis man vil have forbrugerne til at købe flere produkter, hvor der er taget hensyn til naturen og dyrenes velfærd.

Foto: Presse

Grænsen er nået for antallet af fødevaremærker, der skal hjælpe forbrugerne med at træffe det rigtige valg, når de handler ind. Det skriver Altinget.dk.

Der findes i dag mere end 50 forskellige mærkningsordninger, men ifølge en rapport er det kun hver fjerde mærke, der har en kendskabsgrad på over 50 pct.

Vi er ved at være nået til en grænse for, hvor mange mærker forbrugeren kan kapere"

Anja Phillip, formand, Forbrugerrådet Tænk
Derfor er der brug for andre løsninger, hvis man vil have forbrugerne til at købe flere produkter, hvor der er taget hensyn til naturen og dyrenes velfærd. Det påpeger flere kilder over for mediet.

"Vi er ved at være nået til en grænse for, hvor mange mærker forbrugeren kan kapere. Og samtidig er det ikke alt, der egner sig til mærkning. Vi støtter for eksempel ikke et specifikt klimamærke, da der er alt for meget variation inden for samme varegruppe, og det dermed er alt for svært at opstille klare kriterier," skriver Anja Phillip, formand for Forbrugerådet Tænk, i debatindlæg Altinget.dk

I stedet for flere mærkningsordninger foreslår to forskere fra DTU, at man udvikler en app, der kan scanne varerne og fortælle forbrugeren, om produktet f.eks. er økologisk.

Professor: Detailkæde vildleder om bæredygtige fisk

Danske kyllinger får nyt mærke

Stor splittelse om Nøglehullet

Skarp advarsel mod nye mærkeregler

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier