FødevareWatch

Kædedirektør advarer mod julehandel

Et godt år kan blive helt ødelagt, når jagten på julekunder indledes i de danske detailbutikker. Kædedirektør i Superbrugsen opfordrer branchen til at have lidt is i maven.

Foto: PR

Julehandlen er både en berømt og berygtet fast bestanddel af enhver detailbutiks årlige budget.

Berømt fordi kunderne vælter ind ad dørene og hamstrer en masse varer, som de i resten af året ikke kigger ret meget efter. Berygtet fordi de samme kunder gerne løber efter gode tilbud, og detailbutikkerne derfor over en bred kam er klar med knap så lukrative slagtilbud på snart sagt alle varegrupper.

Kædedirektør i SuperBrugsen, Kenneth Pedersen, kender alt til disse problemstillinger.

”Der er en tendens til, at alt bliver smadret i december, når alle bliver hunderædde for ikke at få kundestrømmen ind," siger han til FødevareWatch og tilføjer:

"Der tror jeg, der ligger en fælles udfordring i hele branchen om at forsøge at gøre kunderne glade, uden at vi behøver sætte hele butikken over styr i årets sidste måned.”

Lidt dygtigere på indtjeningen

Kenneth Pedersen har i omkring halvdelen af SuperBrugsens 230 butikker fået mere gangplads til julekunderne, som del af det Koncept15, som man er i færd med at rulle ud. Men på vegne af hele detailbranchen ser han stadig den samme udfordring, som har gjort sig gældende i en række år:

”Udfordringen er for hele dagligvarehandlen at evne at glæde sig over hele den store kundetilstrømning, som julen genererer, og samtidig blive en lille smule dygtigere til at tjene en lille smule penge på det,” siger han.

Håber på andet lavpris-fokus

Trods håb om at tilbudskampen ikke bliver alt for hård i år, så har kædedirektøren ingen planer om at droppe alle juletilbuddene.

”Man kommer ikke uden om de mange tilbud i december, men i SuperBrugsen forsøger vi at sætte fokus på sortimentet, kvalitet og inspiration, ligesom vi også forsøger at skabe en lang række kundestrømsskabende aktiviteter, som ikke nødvendigvis kun handler om lav varepris,” siger Kenneth Pedersen, der siden maj har stået i spidsen for Coop-kæden.

SuperBrugsen halvvejs med nyt koncept

Coop-kæde vil overtage købmænd

SuperBrugsen er klar til kamp mod discountbutikkerne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier