FødevareWatch

Friland overvejer korte medisterpølser til singler

Hver tredje dansker ville ønske, de kunne købe mindre portioner, end det er muligt i dagens supermarkeder. Friland øjner en markedsmulighed og vil overveje at lancere produkter til singler.

Foto: Thomas Priskorn/ JP

En ud af tre danskere ville foretrække at handle i supermarkeder, der tilbyder mindre portionsstørrelser end i dag.

Det viser en nylig undersøgelse lavet af A&B Analyse for FødevareWatch.

Danish Crowns datterselskab Friland, som bl.a. sælger økologisk svinekød, ser her en markedsmulighed.

”Det kunne sagtens være et marked, vi kunne finde på at byde ind på en dag. Faktisk har vi gjort det lidt i det små, hvor vi på oksekødssiden har pakket en enkelt bøf og solgt den i Netto. Det har vist sig at være en god ide, så vi overvejer, hvordan vi kan finde løsninger til pakning på en måde, hvor det kan give økonomisk mening at gøre det,” siger direktør Henrik Biilmann til FødevareWatch og understreger, at han endnu ikke har nogen konkrete planer.

Singler udgør stort markedspotentiale

I anledning af analysen talte FødevareWatch med detailkender Bruno Christensen, som mener, at der er et klart markedspotentiale i de mange singler i Danmark, som naturligt nok ville foretrække mindre portioner.

Vi skal være rimelig sikre på, at vi har kunder og forbrugere, der er interesserede"

Henrik Biilmann, direktør, Friland
Også han kom ind på pakning som en af de store udfordringer for storskalaproduktion af mindre portioner, og hos Friland er billedet det samme.

”Det skal jo falde på plads helt tilbage til pakning, og det er ofte det, der er udfordringen – at få det ind i logistikkæden og pakkesystemet. Men der ligger muligheder i det her, det er der ingen tvivl om, og man kan sige, at vi et eller andet sted er lidt på vej. Typisk er økologiske hakkekød pakket i 400 grams pakker, hvor det konventionelle er 500 g, så vi er lidt på vej. Men det næste skridt kunne sagtens være, at vi pakkede enkelte koteletter, kortere medisterpølser, halve ribbensstege osv. Det kunne jeg godt forestille mig,” siger Biilmann og fortsætter:

”Det, der ligger imellem os og den lancering, er investering i pakkemaskiner. Vores udfordring er, at med en relativt lille produktion, er det relativt store investeringer. Så vi skal være rimelig sikre på, at vi har kunder og forbrugere, der er interesserede i den anden ende. Men jeg tror, det er en trend, vi skal kigge nærmere på, og som vi godt kan se en fremtid og nogle muligheder i.”

Forbrugerne har da også allerede bekræftet Friland i, at der er potentiale i ideen.

”Responsen på at sælge den enkelte bøf var fin. Nogle gange er man måske lidt mere bekymret for forbrugernes reaktion, end man behøver at være. Her var det relativt nemt at storskalateste det ved bare at prøve det af. Og det faldt positivt ud,” siger Henrik Biilmann.

Også Danish Crowns oksekødsdivision DC Beef har eksperimenteret med mindre portioner grillpakker, og her har forbrugernes interesse været overvældende, skriver selskabet på sin hjemmeside.

Singler er markedspotentiale for specialbutikker

Analyse: Danskerne bakker op om lokale fødevarer

Mænd ind i kampen om økologi

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier