FødevareWatch

Hvem vinder den britiske detailkrig?

Eksperter er uenige om, hvem der vil vinde den verserende krig mellem de traditionelle britiske detailkæder og de tyske discountudfordrere. Krig udkæmpes i høj grad på pris, men det er ikke nødvendigvis nøglen til succes.

Der bliver udkæmpet en hård kamp i Storbritannien i øjeblikket mellem de store, markedsførende detailgiganter, såsom Tesco og Sainsbury’s, og de tyske discountkæder Aldi og Lidl.

Men blandt britiske eksperter er der stor uenighed om, hvem af parterne, der står med de bedste kort på hånden i den krig. Det fremgår af artikler fra det britiske branchemedie Food Manufacture, som har snakket med en professor og et par analytikere om problematikken.

Stærk strategi

Dr. Heiner Evanschitzky fra Aston Business School siger til Food Manufacture, at Aldis forretningsstrategi er så stærk, at de såkaldte ‘big four’ – Tesco, Sainsbury’s, Asda og Morrisons – aldrig vil kunne slå den tyske kæde på prisen.

”Det er et spørgsmål om effektivitet og om at møde forbrugernes behov. En typisk Aldi-forretning har ca. 2.000 produkter på hylderne, mens en typisk ’big four’-detailkæde har ti gange så mange. Denne her voluminøse og forældede stil betyder, at de fire store kæmper med et fundament af underliggende omkostninger og aldrig vil være i stand til at konkurrere på pris,” siger hun.

Hun tilføjer, at Aldi har en fordel i og med, at det er et familieejet foretagende, som ikke har aktionærer at skulle tilfredsstille. Det betyder, at man råd til at have en mere langsigtet strategisk tilgang til markedet.

Gratis middag

Clive Black og Darren Shirley, der er analytikere i Shore Capital, mener dog, at discountkædernes succes snart vil høre op. De store kæder er begyndt at røre på sig og indføre tiltag for at kunne konkurrere på netop prisen, senest eksemplificeret ved Morrisons indførelse af et nyt prissammenlignings- og pointsystem.

”Den gratis middag som LADs (Limited Assortment Discounters) Aldi og Lidl har fået de seneste år i Storbritannien er ved at være færdig, som vi ser det, i og med at de store kæder begynder at reagere,” siger analytikerne til Food Manufacture.

De to analytikere mener dog ikke nødvendigvis at et pointsystem er den bedste måde at konkurrere med discountrivalerne på prisområdet og de stiller sig tvivlsomme overfor, om Morrisons tiltag vil virke efter hensigten. Men ikke desto mindre er det endnu et tegn på de store kæders villighed til at agere.

Klassiske dyder

Selvom professoren og analytikerne er noget uenige om, hvem der står bedst i kampen om de britiske supermarkedskunder, så er de enige om én ting, nemlig hvordan slaget skal vindes fra de store kæders synspunkt.

Det handler i høj grad om at satse på de ting, som de selv er gode til frem for at forsøge at kæmpe med Aldi og Lidl på deres præmisser. Produktsortiment, service, kvalitet, convenience og forretningsdesign er nøgleordene, påpeges det.

Morrisons vil matche Aldi og Lidl på pris

Aldi og Lidl bruger flest penge på reklamer

Britisk kæde rammer ny bølgedal

Aldis britiske offensiv ruller videre

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier