En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
08.10.2014kl. 11.51

Hvem vinder den britiske detailkrig?

Eksperter er uenige om, hvem der vil vinde den verserende krig mellem de traditionelle britiske detailkæder og de tyske discountudfordrere. Krig udkæmpes i høj grad på pris, men det er ikke nødvendigvis nøglen til succes.
af MARTIN HAVTORN PETERSEN

Der bliver udkæmpet en hård kamp i Storbritannien i øjeblikket mellem de store, markedsførende detailgiganter, såsom Tesco og Sainsbury’s, og de tyske discountkæder Aldi og Lidl.

Men blandt britiske eksperter er der stor uenighed om, hvem af parterne, der står med de bedste kort på hånden i den krig. Det fremgår af artikler fra det britiske branchemedie Food Manufacture, som har snakket med en professor og et par analytikere om problematikken.

Stærk strategi

Dr. Heiner Evanschitzky fra Aston Business School siger til Food Manufacture, at Aldis forretningsstrategi er så stærk, at de såkaldte ‘big four’ – Tesco, Sainsbury’s, Asda og Morrisons – aldrig vil kunne slå den tyske kæde på prisen.

”Det er et spørgsmål om effektivitet og om at møde forbrugernes behov. En typisk Aldi-forretning har ca. 2.000 produkter på hylderne, mens en typisk ’big four’-detailkæde har ti gange så mange. Denne her voluminøse og forældede stil betyder, at de fire store kæmper med et fundament af underliggende omkostninger og aldrig vil være i stand til at konkurrere på pris,” siger hun.

Hun tilføjer, at Aldi har en fordel i og med, at det er et familieejet foretagende, som ikke har aktionærer at skulle tilfredsstille. Det betyder, at man råd til at have en mere langsigtet strategisk tilgang til markedet.

Gratis middag

Clive Black og Darren Shirley, der er analytikere i Shore Capital, mener dog, at discountkædernes succes snart vil høre op. De store kæder er begyndt at røre på sig og indføre tiltag for at kunne konkurrere på netop prisen, senest eksemplificeret ved Morrisons indførelse af et nyt prissammenlignings- og pointsystem.

”Den gratis middag som LADs (Limited Assortment Discounters) Aldi og Lidl har fået de seneste år i Storbritannien er ved at være færdig, som vi ser det, i og med at de store kæder begynder at reagere,” siger analytikerne til Food Manufacture.

De to analytikere mener dog ikke nødvendigvis at et pointsystem er den bedste måde at konkurrere med discountrivalerne på prisområdet og de stiller sig tvivlsomme overfor, om Morrisons tiltag vil virke efter hensigten. Men ikke desto mindre er det endnu et tegn på de store kæders villighed til at agere.

Klassiske dyder

Selvom professoren og analytikerne er noget uenige om, hvem der står bedst i kampen om de britiske supermarkedskunder, så er de enige om én ting, nemlig hvordan slaget skal vindes fra de store kæders synspunkt.

Det handler i høj grad om at satse på de ting, som de selv er gode til frem for at forsøge at kæmpe med Aldi og Lidl på deres præmisser. Produktsortiment, service, kvalitet, convenience og forretningsdesign er nøgleordene, påpeges det.

Morrisons vil matche Aldi og Lidl på pris

Aldi og Lidl bruger flest penge på reklamer

Britisk kæde rammer ny bølgedal

Aldis britiske offensiv ruller videre

Relaterede artikler:

  • Morrisons vil matche Aldi og Lidl på pris

  • Aldi og Lidl bruger flest penge på reklamer

  • Britisk kæde rammer ny bølgedal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

Mens det europæiske marked er hårdt ramt af inflation, er der fuld fart på Arlas brands på særligt det mellemøstlige marked. Resten af verden er dog ikke immun over for økonomisk afmatning, siger topchef.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

For abonnenter

Foto: Henning Hjorth
Detail

Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Læs også

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

Stigende omkostninger og øgede priser til producenterne slog indtjeningen tilbage hos finske HKScan, hvis eneste lyspunkt var dansk.

For abonnenter

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit – 13.37
  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Senior Director, Agrifood

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Endpoint Management Administrator

  • Business Analyst

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge