En del af Watch Medier

FødevareWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
01.10.2014kl. 15.34

Aldi og Lidl bruger flest penge på reklamer

En ny undersøgelse viser, at Aldi og Lidl tegner sig for næsten halvdelen af de penge, der bruges på reklamer indenfor dagligvarehandlen i Storbritannien.
af MARTIN HAVTORN PETERSEN

Aldi og Lidl er for alvor ved at få tag i det britiske marked, og mens der nok har været en formodning om, at det primært er på priserne, at de tyske discountsupermarkeder formår at presse markedslederne, så viser en ny undersøgelse nu, at Aldi og Lidl også er ganske godt med på et andet punkt.

Det skriver branchemediet FoodBev.com.

Ifølge mediet viser den seneste udgave af ”Supermarket Ad Tracker”, der er udarbejdet af analysefirmaet Nielsen på vegne af Checkout Magazine, at de to detailkæder tilsammen står for næsten halvdelen (47,1 pct.) af alle udgifter til reklamer indenfor dagligvarehandelen i Storbritannien.

Tallene dækker andet kvartal af 2014 og viser, at Lidl var den kæde, der brugte mest på reklamer med 24,5 pct. af de samlede udgifter, mens Aldi var nummer to med en andel på 22,6 pct. Til sammenligning tegnede markedslederen Tesco, der også er blandt de største detailkoncerner i verden, sig blot for 17,3 pct. af reklameudgifterne.

”Selvom Aldi og Lidls markedsandele er markant lavere end deres store konkurrenters, så bliver begge discountkæder ved med at ’råbe højere’ end resten af industrien, når det drejer sig om markedsføringstilstedeværelse,” udtaler Stephen Wynne-Jones, der er redaktør for Checkout Magazine, ifølge FoodBev.com.

Aldi er samtidig den kæde, der har øget sit reklamebudget mest i forhold til sammen kvartal sidste år, da man næste har fordoblet udgifterne til reklamer (95,8 pct.), mens Tesco brugte 59,7 pct. mere og Lidl brugte 27,6 pct. mere.

Aldis britiske offensiv ruller videre

Aldi vil fordoble antallet af britiske butikker

Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer

Britisk kæde rammer ny bølgedal

Morrisons bundlinje dykker med en tredjedel

Relaterede artikler:

  • Britisk kæde rammer ny bølgedal

  • Foto: /ritzau/Mikkel Berg Pedersen/arkiv

    Aldis britiske offensiv ruller videre

  • Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Tidligere medarbejdere: Skare har systematisk snydt med kød-oplysninger

Ifølge ti anonyme, tidligere medarbejdere har Skare Meat Packers systematisk snydt med oplysninger om køds oprindelse. Det fortæller de til Politiken.
  • Overblik: Kødskandale i Skare
  • Mysteriet, der undrer en hel branche: Hvorfor gemte Skare tonsvis af kød?

For abonnenter

Foto: Carsten Ingemann
Detail

Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Efter kødskandale: Konkurrenter gafler Skares tabte ordrer

For abonnenter

Hos kantinen i Mærsk benytter man Kanplas app. | Foto: Tilde Døssing Tornbjerg
Servering

Kantinesoftware-selskab hiver 16 millioner kroner hjem i ny funding

For abonnenter

Julesalget lettede ikke presset på dagligvarebutikkerne, viser tal fra Danmarks Statistik. | Foto: Coop
Detail

Coop nikker genkendende til nedgang i julesalget

For abonnenter

Aldi Süd, der står for driften af Aldis tyske butikker, har rundet 2.000 dagligvarebutikker. | Foto: Christian Lykking/ERH
Detail

Aldi runder 2.000 butikker i Tyskland

Læs også

Arkivfoto af Kurt Skare, far 2011, da han fyldte 70 år. | Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Mysteriet, der undrer en hel branche: Hvorfor gemte Skare tonsvis af kød?

Analyse: 2022 bød på nærmest historisk høje priser på oksekød. Hvorfor skød den økonomisk udfordrede Skare-koncern så ikke ældre partier kødvarer af sted?

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Efter kødskandale: Konkurrenter gafler Skares tabte ordrer

Efter de to store detailkæder Rema 1000 og Salling Group har afbrudt samarbejdet med Skare Meat Packers, lander ordrene hos Himmerlandskød og Danish Crown. Det bekræftes over for AgriWatch.

For abonnenter

Photo: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Tidligere medarbejdere: Skare har systematisk snydt med kød-oplysninger

Ifølge ti anonyme, tidligere medarbejdere har Skare Meat Packers systematisk snydt med oplysninger om køds oprindelse. Det fortæller de til Politiken.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Tidligere medarbejdere: Skare har systematisk snydt med kød-oplysninger – 27. jan.
  • Britisk dagligvarekæde planlægger væsentlige nedskæringer – 27. jan.
  • Aldi runder 2.000 butikker i Tyskland – 27. jan.
  • Coop nikker genkendende til nedgang i julesalget – 27. jan.
  • Efter kødskandale: Konkurrenter gafler Skares tabte ordrer – 27. jan.
  • Kantinesoftware-selskab hiver 16 millioner kroner hjem i ny funding – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Danskerne mener fødevareindustrien har et ansvar for fedmeepidemi – 27. jan.
  • Remy Cointreau fik faldende salg trods genrejsning i Kina – 27. jan.
  • Sashimi Royal-ejer splitter og dropper børsdrømme – 27. jan.
  • Spar udvider nyt franchisekoncept – 27. jan.
  • Ny konfliktfyldt konfrontation mellem Fødevarestyrelsen og Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Fødevareminister: Regeringen vil tage stilling til CO2-afgift efter sommer – 27. jan.
  • Grød vil brage igennem til foodservice og catering – 27. jan.
  • Philipson Wine bliver ny partner i fustage-selskab – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Business Development

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge