Aldi og Lidl bruger flest penge på reklamer
Aldi og Lidl er for alvor ved at få tag i det britiske marked, og mens der nok har været en formodning om, at det primært er på priserne, at de tyske discountsupermarkeder formår at presse markedslederne, så viser en ny undersøgelse nu, at Aldi og Lidl også er ganske godt med på et andet punkt.
Det skriver branchemediet FoodBev.com.
Ifølge mediet viser den seneste udgave af ”Supermarket Ad Tracker”, der er udarbejdet af analysefirmaet Nielsen på vegne af Checkout Magazine, at de to detailkæder tilsammen står for næsten halvdelen (47,1 pct.) af alle udgifter til reklamer indenfor dagligvarehandelen i Storbritannien.
Tallene dækker andet kvartal af 2014 og viser, at Lidl var den kæde, der brugte mest på reklamer med 24,5 pct. af de samlede udgifter, mens Aldi var nummer to med en andel på 22,6 pct. Til sammenligning tegnede markedslederen Tesco, der også er blandt de største detailkoncerner i verden, sig blot for 17,3 pct. af reklameudgifterne.
”Selvom Aldi og Lidls markedsandele er markant lavere end deres store konkurrenters, så bliver begge discountkæder ved med at ’råbe højere’ end resten af industrien, når det drejer sig om markedsføringstilstedeværelse,” udtaler Stephen Wynne-Jones, der er redaktør for Checkout Magazine, ifølge FoodBev.com.
Aldi er samtidig den kæde, der har øget sit reklamebudget mest i forhold til sammen kvartal sidste år, da man næste har fordoblet udgifterne til reklamer (95,8 pct.), mens Tesco brugte 59,7 pct. mere og Lidl brugte 27,6 pct. mere.
Aldis britiske offensiv ruller videre
Aldi vil fordoble antallet af britiske butikker
Britiske detailkæder skal satse på friske fødevarer