FødevareWatch

Ny handelsplatform til fødevarebranchen går i luften

I dag går den nye online handelsplatform Fooducer i luften. Her skal Danmarks fødevareproducenter og aftagere kortlægges, møde hinanden og handle.

I dag kulminerer tre års arbejde med åbningen af sitet fooducer.com.

Den nye handelsplatform skal kortlægge fødevareproducenter, -aftagere og enhver form for interessenter. Der skal udbydes, handles, og netværkes.

Bag projektet står Fie Hansen-Hoeck, tidligere adm. direktør for ISO Supermarked og underdirektør i Netto, og Sanne Fehmerling Kristiansen, detailmarkeds-specialist i Sverige.

”Vores ide med Fooducer er, at vi gerne vil have kortlagt alle Danmarks fødevareproducenter, hvad enten man er stor eller lille. Det er meget vigtigt for os, at det er en neutral markedsplads, hvor både store og små kan finde vej til deres afsætningskanaler - det er ikke sådan, at man bare skal ud på de store hylder i supermarkederne, der er adgang til alle afsætningskanaler fra restauranter, kantiner, specialbutikker, foodservice og detailkæder,” siger Fie Hansen-Hoeck til FødevareWatch og fortsætter:

”Der er alle niveauer af producenter - det, der er vigtigt, er, at man kan blive set samtidig med, at man producerer. Det er derfor, vi har lavet Fooducer - vi ved, at der er en stor knaphedsfaktor ift. både at være verdens bedste producent og samtidig også skulle styre salg og markedsføring. Det er svært at være i hele værdikæden på én gang, og det er det, vi sætter strøm til ved at forbinde købere og sælgere, så de altid kan se hinanden."

Erfarne kvinder med store ambitioner

I praksis vil det foregå sådan, at man som virksomhed opretter en profil på sitet, hvor man både viser, hvem man er som selskab, hvilke varer man vil afsætte eller service, man udbyder.

Plads til alle

Fooducer har efter eget udsagn opbakning fra store organisationer som DI, Landbrug & Fødevarer samt detailaktører som Dansk Supermarked, Coop og Dagrofa. Men det skal man som lille producent ikke lade sig skræmme af, fortæller Fie Hansen-Hoeck.

De her indkøbere er rigtig store. Skal man volumenmæssigt være klar til at kunne levere til detailhandlen?

”Nej overhovedet ikke. Der er forskellige niveauer, og der er også en skelnen, når man opretter sin profil, og lægger sine varer ind, så kan man skrive, om man er klar til detail eller grossister,” siger hun.

Danske detailaktører har over længere tid været i medierne med efterspørgsel på mindre producenter, kvalitetsvarer og lokale fødevarer. Også i den sammenhæng mener Fie Hansen-Hoeck, at Fooducer kan spille en ikke uvæsentlig rolle.

”Du har jo selv set, hvor meget de store kæder går ud og bejler til de små. Men der er jo stadig nogle producenter, som de store indkøbere ikke kender til, fordi man ikke har tid og mulighed for at komme ud at finde og møde dem. Det er også derfor, vi har lavet platformen, så man på ethvert tidspunkt kan gå ind og screene sig til de produkter, man søger – med de kriterier man ønsker,” siger hun og fortsætter:

”Hvis jeg nu sad som indkøber, ville jeg måske sige, okay jeg kunne godt tænke mig at finde noget mere økologisk kød, hvem kan levere det? Så kan jeg bruge søgemaskinen og krydse af, at jeg kun vil have økologisk kød fra Bornholm eller Nordjylland og på den måde få de specifikke producenter frem, som henvender sig til mig som aftager. Producenterne kan selv vælge, hvem de vil henvende sig til – f.eks. foodservice eller detail. Det skulle gerne være et rigtig godt værktøj til både at lade sig inspirere og få et hurtigt overblik over, hvad der findes."

Alle interessenter er relevante

Også som cateringvirksomhed, som ismaskineproducent, emballageselskab eller endda grafiker til fødevareemballage, kan man udbyde sin service.

Det er intentionen, at sitet skal være et mødested for fødevarebranchen, så alle der har forretning relateret dertil kan få gavn af platformen. På den måde kan man som f.eks. lille producent få hjælp til at løfte nogle af de opgaver, der tit spænder ben for at sælge til større aktører.

”En af de store knaster for fødevareproducenter i forhold til køb og salg er også at få deres varer leveret. Det kan være alt for dyrt. Så er det meget attraktivt, hvis man kan bruge en speditør, som måske allerede har fem eller syv andre fødevareproducenter fra den region, som kan tage varerne med på lastbilen. Det er også det, vi arbejder på - at knytte kontakterne på tværs af hinanden. Det er ikke sådan, at vi har løsningen, det er ikke os, der skal gøre os til specialister i f.eks. transport, men det er der nogen, der er i forvejen, og dem vil vi gerne have på vores site,” siger Fie Hansen-Hoeck.

Pt. er grundlæggerne ved at oversætte sitet til svensk. Og det er bare starten, for målet er at gå internationalt.

”Et af de første markeder, man kigger på som fødevareproducent, er Sverige eller Nordtyskland for den sags skyld, så vi er ved at oversætte sitet til svensk og går i luften der, så snart vi kan, og så skal vi i gang i Tyskland. Vi har også henvendelser fra producenter i Italien, som gerne vil være synlige for det skandinaviske marked og de indkøbere, der sidder i Danmark," siger Hansen-Hoeck.

Fie Hansen-Hoeck og Sanne Fehmerling Kristiansen er nu i gang med en Danmarks-turne, hvor de rundt omkring vil samle producenter i større grupper og introducere platformen. Senest var de på Madens Skueplads i Roskilde. I oktober går turen til Fyn og derefter Lolland-Falster.

En virksomhed med op til 5 ansatte, som ønsker at være abonnent, skal betale et årsabonnement på 4.000 kr. Maksimumbeløbet en virksomhed kan komme til at betale er 15.000 kr. for en virksomhed med over 100 ansatte.

Nethandel med dagligvarer slår rekord

Dansk Supermarked holder sig fra vækstmarked

Coop laver aggressiv plan for vækstlokomotiv

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier