FødevareWatch

Industrien satser på bæredygtig chokolade

Bæredygtige produkter er ikke mere kun noget der henvender sig til den opmærksomme eller ansvarsbevidste forbruger. I chokoladebranchen er det ved at blive en selvfølge.

Chokoladeindustrien er inde i en stor omvæltningsperiode.

Drevet af industriens ønske om at skabe en bæredygtig forretning på lang sigt har verdens største chokoladeproducent, Mondelez, besluttet, at al deres chokolade om få år skal være fremstillet af kakao, der er miljømæssigt og socialt bæredygtigt.

Det fortæller Anders Carne, Public Affairs Manager, til Politiken.

”Vi har indset, at den eneste måde, vi kan sikre, at der kommer den ekstra million tons kakao på markedet, som vi mangler, er ved at uddanne bønderne, så de kan producere 2-3 gange mere end i dag på den samme jord,” siger han til avisen.

Bedre vilkår til kakaobønderne

Industrien ønsker at bekæmpe to problemer med dette fokus. For det første er verden ved at løbe tør for kakao. Ifølge prognoser vil der i 2020 mangle cirka en fjerdedel af den årlige produktion. For det andet oplevede chokoladeindustrien i 2000-2001 at blive anklaget for børnearbejde, hvilket tog industrien fuldstændig på sengen.

”Dengang var kakao bare noget, industrien købte, og fik leveret til nærmeste havn. De var meget langt væk fra producenterne,” siger Edward Millard, direktør for strategisk partnerskab i miljøorganisationen Rainforest Alliance, til avisen. Han mener at den udvikling der sker lige nu, er en reaktion på det.

Det handler ikke længere om at gøre det rigtige, men om at gøre det eneste, der sikrer fortjenesten på længere sigt"

Edward Millard, Rainforrest Alliance
Rainforest Alliance fokuserer blandt andet på beskyttelse af det lokale miljø, træning og bedre forhold for bønderne.

I Elfenbenskysten viser en uafhængig undersøgelse, at kakaobønder certificeret af Rainforest Alliance, øgede deres høstudbytte med 70 %, og da de oven i købet fik en merpris for kakaoen, kunne de næsten firdoble deres overskud pr. hektar. Den øgede effektivitet er godt for både kakaobønderne, og chokoladeindustrien.

”Det handler ikke længere om at gøre det rigtige, men om at gøre det eneste, der sikrer fortjenesten på længere sigt,” siger Edward Millard.

Mondelez står blandt andet bag chokolademærkerne Marabou, Toblerone og Cote d’Or.

Derfor hamrer prisen på kakao i vejret

Mars udpeger ny chokoladechef

USA sikrer vækst for chokoladeproducent 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier