FødevareWatch

Laver Peder Tuborgh en "Pram Rasmussen"?

Berlingskes erhvervskommentator kastede en bold i luften, da det kom frem, at Arla-chef Peder Tuborgh skal være formand i Pandora. Vi greb den og kastede den lige i armene på Peder Tuborgh selv og spurgte ham: hvad får bønderne ud af den post?

Michael Pram Rasmussen, tidligere adm. direktør i Topdanmark. | Foto: Claus Lunde

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, skal være ny bestyrelsesformand i Pandora. Det fremgik i slutningen af august af en pressemeddelelse fra smykkekoncernen. Axel-chef og næstformand i Pandoras bestyrelse, Christian Frigast, glædede sig over tilgangen af Peder Tuborgh med ordene:

"Peder driver en af de mest succesfulde danske virksomheder, som er overalt i verden. Og der er ingen tvivl om, at det er en virksomhed, hvor man skal være rigtig dygtig for at tjene penge," siger Christian Frigast til Ritzau og fortsatte:

"Og så har han efter vores vurdering de rigtige menneskelige egenskaber til at sætte sig for bordenden i en bestyrelse."

Foruden sin stilling som adm. direktør i Arla er Peder Tuborgh desuden næstformand for Århus Universitet og medlem af bestyrelsen for Royal Greenland.

Universitetsverdenen og reje-koncernen synes ret relevant for en virksomhedsleder i mejeriverdenen. Men smykker?

Kan andelshaverne i Arla bruge det til noget, at du kommer ind i Pandora?

”Jeg tror, det er vigtigt, at man beskæftiger sig med noget, som kan inspirere en. Det er vigtigt, at jeg også får noget input og bliver udfordret i andre dimensioner, og det skal jo ikke være så anderledes et sted, at jeg ikke kan bruge det til noget i Arla. Men der er nogle sammenhænge her, og det tror jeg er vigtigt. I forhold til tid, jamen så er jeg allerede involveret i en lang række ting, og flere af dem vil jeg som følge af det her skære ned på, så den samlede kabale i tid går op.”

Jeg tror, det er vigtigt, at man beskæftiger sig med noget, som kan inspirere en"

Peder Tuborgh, adm. direktør, Arla

Vi kan godt se, at det kan give Arla noget, at du sidder i bestyrelsen i Royal Greenland og Københavns Universitet. Men Pandora?

”Det er retailing, branding og hele snakken om geografisk ekspansion, der går igen.”

Udnævnelsen af Tuborgh til formand i Pandora trak en del overskrifter, og der blev også i medierne spekuleret i, om Arla-chef er på vej væk fra sin post.

Berlingskes erhvervskommentator Jens Chr. Hansen skrev bl.a. i en artikel, der bar overskriften: Hvad vil Peder Tuborgh?:

”Skiftet i Pandora-toppen sker til foråret, og man kan så spekulere i, om Peder Tuborgh efter ti år som koncernchef i Arla, står på tærsklen til at skifte driftsansvaret ud med bestyrelsesansvaret. Altså om han foretager en såkaldt »Pram Rasmussen«, forlader jobbet som daglig chef for i stedet at indlede en fuldtidsbestyrelseskarriere.” Han tilføjede, at ”det er usædvanligt, at en formand for et af de store selskaber i C20-indekset til daglig er topchef i så stor en virksomhed som Arla.”

Michael Pram Rasmussen sagde for nogle år tilbage sit job op som adm. direktør i Topdanmark for at indlede en karriere som bestyrelsesformand for bl.a. A.P. Møller-Mærsk, Coloplast og Topdanmark.

FødevareWatch benytter naturligvis lejligheden til at lade spørgsmålet gå videre til Peder Tuborgh.

Er du ved at lave en Michael Pram?

”Nej, jeg elsker at være administrerende direktør, og det mener jeg af et ærligt hjerte. Jeg skal slæbes væk herfra.”

Arla-topchef skal være formand for Pandora

Arla afviser mulighed for ekstern investor

Arla vil booste salg af valleprotein med millionfabrik 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier