Nedgang trods vækst for fransk detailkæmpe
Salget i den franske detailkoncern Carrefour Group er steget med 4,3 pct. på organisk basis i årets første seks måneder, hvilket ifølge selskabet er den største organiske vækstrate de seneste fem år.
Men dykker man ned i regnskabet, ser man dog, at der er tilbagegang på både omsætning og indtjening, når der tages højde for valutaændringer.
Carrefour har i første halvår således solgt for 32,12 mia. euro mod 32,48 mia. euro i samme periode sidste år, hvilket er en nedgang på 1,1 pct. De tal er fraregnet koncernens salg af benzin, som udgør en forsvindende lille del af omsætningen.
Den organiske vækst, som koncernen trods alt kan fremvise, drives primært af stærke vækstrater i Latinamerika og på vækstmarkederne, hvor salget går frem med henholdsvis 16,8 pct. og 11,2 pct. i lokal valuta.
Driftsresultatet (EBIT) for første halvår lander på 1.097 mio. euro mod 1.261 mio. euro i første halvår af 2013 – en nedgang på 13 pct. – mens nettoresultatet fra den vedvarende drift ender 8,5 pct. lavere på 537 mio. euro mod 588 mio. euro i samme periode året før.
Relaterede artikler:
Carrefour holder kursen
For abonnenter