FødevareWatch

Frostvejr kan sende Nutella-priser på himmelflugt

Dårligt vejr i Tyrkiet i løbet af foråret har sendt prisen på hasselnødder op med 60 pct. – og det kan øge prisen på en række produkter såsom det populære chokoladepålæg Nutella.

En lang række frugter og afgrøder har været ramt af unormale vejrforhold verden over i senere år.

I år er hindbærhøsten i Serbien stort set blevet ødelagt af voldsomme oversvømmelser, og tørke i Brasilien har ramt både bananproduktion og kaffehøst, mens prisen på kaffe også er røget i vejret pga. frygten for vejrfænomenet El Niño i Centralamerika.

I Tyrkiet har omfattende frostvejr helt ind i marts, samt ødelæggende haglstorme, ramt både landets produktion af abrikos og hasselnødder. Omkring 70 pct. af verdens hasselnødproduktion foregår netop i Tyrkiet, og derfor er prisen på hasselnødder på nuværende tidspunkt røget i vejret med hele 60 pct.

Det skriver den britiske avis The Independent.

Den tyrkiske hasselnødindustri forventer nu kun at kunne høste 540.000 ton mod en tidligere forventning om 800.000 ton, skriver avisen, og prisen på den populære nød er derfor steget til 10.500 dollar per ton mod en pris på 6.500 dollar per ton i februar.

Nutella kan blive dyrere

Prisstigningen kan få store konsekvenser for en række produkter, som gør brug af hasselnødder, såsom forskellige chokoladebarer og ikke mindst det populære chokoladepålæg Nutella.

Den italienske koncern Ferrero, som står bag Nutella samt en række andre chokoladeprodukter, aftager ca. 25 pct. af verdens hasselnødproduktion, og må dermed forventes at blive ramt hårdt af de tyrkiske problemer. Faldet kan dog blive mindre tungt for den italienske chokoladekæmpe i og med, at man for nylig opkøbte Tyrkiets største hasselnødproducent, Oltan.

Ferrero køber verdens største hasselnødfirma

Mangelen på hasselnødder er dog ikke det eneste problem for Ferrero og andre chokoladeproducenter. Frostproblemerne i Tyrkiet falder således sammen med en tørke i Californien, som har sendt mandelpriserne i vejret, samt enorme prisstigninger på kakao.

Sidstnævnte har ifølge Reuters allerede fået USA’s største chokoladeproducent, Hershey, til at hæve priserne på sine produkter for første gang i tre år.

De rigeste folk i føde- og drikkevareindustrien

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier