Asiatisk detailkæde udvider i Kina

Dairy Farm International har købt en betydelig andel af den kinesiske supermarkedskæde Yonghui Superstores for et milliardbeløb.

Flere internationale detailaktører har fået øjnene op for det lukrative og hurtigt voksende kinesiske marked og er begyndt at udvide deres forretninger i landet. Den seneste kæde til at investere i en udvidelse i Kina er Dairy Farm International. Det skriver Bloomberg.

Den pan-asiatiske detailkoncern, der er børsnoteret i Hongkong, har således indgået en aftale med Yonghui Superstores om at opkøbe en andel på 20 pct. i den kinesiske detailkæde. Dairy Farm betaler i alt 5,69 mia. yuan – eller 5,16 mia. kroner – for ejerandelen.

”Dairy Farm har igennem længere tid ledt efter muligheder for at få del i det store og hastigt voksende kinesiske marked. Dette strategiske partnerskab med Yonghui giver os en attraktiv mulighed for at gøre det,” siger adm. direktør Graham Allan ifølge Bloomberg i en fondsbørsmeddelelse.

Dairy Farm driver mere end 5.800 butikker på tværs af Asien, herunder en del supermarkeder, 7-11-butikker, samt IKEA-varehuse i Hognkong og Taiwan, mens Yonghui Superstores har 288 hypermarkeder og supermarkeder i 17 forskellige kinesiske provinser.

De to koncerner vil som en del af aftalen også indlede et samarbejde om indkøb, forarbejdning af friske fødevarer og butiksudvikling, skriver Bloomberg.

Marks & Spencer planlægger global ekspansion

Kinesisk detailkæmpes bundlinje dykker

Kinesisk Weetabix-ejer er klar til milliardopkøb

Mælkebønder rammer muren i Kina

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også