Asiatisk detailkæde udvider i Kina
Flere internationale detailaktører har fået øjnene op for det lukrative og hurtigt voksende kinesiske marked og er begyndt at udvide deres forretninger i landet. Den seneste kæde til at investere i en udvidelse i Kina er Dairy Farm International. Det skriver Bloomberg.
Den pan-asiatiske detailkoncern, der er børsnoteret i Hongkong, har således indgået en aftale med Yonghui Superstores om at opkøbe en andel på 20 pct. i den kinesiske detailkæde. Dairy Farm betaler i alt 5,69 mia. yuan – eller 5,16 mia. kroner – for ejerandelen.
”Dairy Farm har igennem længere tid ledt efter muligheder for at få del i det store og hastigt voksende kinesiske marked. Dette strategiske partnerskab med Yonghui giver os en attraktiv mulighed for at gøre det,” siger adm. direktør Graham Allan ifølge Bloomberg i en fondsbørsmeddelelse.
Dairy Farm driver mere end 5.800 butikker på tværs af Asien, herunder en del supermarkeder, 7-11-butikker, samt IKEA-varehuse i Hognkong og Taiwan, mens Yonghui Superstores har 288 hypermarkeder og supermarkeder i 17 forskellige kinesiske provinser.
De to koncerner vil som en del af aftalen også indlede et samarbejde om indkøb, forarbejdning af friske fødevarer og butiksudvikling, skriver Bloomberg.
Marks & Spencer planlægger global ekspansion
Kinesisk detailkæmpes bundlinje dykker
Relaterede artikler:
Mælkebønder rammer muren i Kina
For abonnenter