Kylling bliver verdens livret i 2023

Næsten halvdelen af alt kød, der bliver spist i 2023, vil være fjerkræ. Svinekødet mister dermed sin mangeårige førerposition til kylling, forudser OECD i ny rapport.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO

Bacon og svinekoteletter har længe været det mest populære kød i alverdens køkkener. Men nu må det vige førstepladsen til kyllingebryster og drum-sticks. Det forudser organisationen OECD i rapporten ?Agricultural Outlook 2014-2023?, skriver Foodculture.dk.

OECDs prognose viser, at produktionen af fjerkræ vil vokse med 27 procent og stå for næsten halvdelen af alt kød i verden i 2023. Ifølge OECDs forudsigelser stiger forbruget af svinekød dog stadig stige med 15 pct. frem mod 2023.

Ny middelklasse foretrækker kylling

Den relativt lave pris på fjerkræ gør kødet til mange menneskers foretrukne protein, når de over de kommende år får flere penge mellem hænderne, fortæller Birthe Steenberg, der er sektorchef hos Dansk Slagtefjerkræ:

"Når kylling er billigere end andre kødtyper bliver fjerkræ ofte det første animalske protein, man føler, man har råd til at købe, når den disponible indkomst kommer over et vist minimum. Dertil kommer, at det stort set alle spiser kylling uanset religion," siger hun til Foodculture.dk.

Ud over potentialet blandt den hastigt voksende middelklasse i verdens udviklings- og vækstlande ser Birthe Steenberg også et vækstpotentiale i den vestlige verden. Her kan netop fjerkræets ry for at være sundt og magert kød sikre fremgang, når den mere velstillede del af verden fortsat får mere fokus på sund kost.

Nemt og billigt kød til nye vækstlande

Verden vil ifølge OECD forbruge mere og mere kød frem mod 2023 i takt med, at verdensbefolkningen vokser og flere får råd til at inkludere kød i deres daglige kost. Det sætter ekstra skub i produktionen af netop fjerkræ, forklarer Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet:

"Kødproduktion pr. kilo foder er stor i forhold til andre kødtyper, så prisen på fjerkrækødet er lav. Det betyder, at både forbruget og produktionen af kyllingekød stiger særligt meget - især uden for de rige lande, hvor befolkningsvæksten er størst."

Ifølge Henning Otte Hansen er populariteten af fjerkræ vokset støt siden 1960?erne, hvor kun 13 procent af verdens kødforbrug var fjerkræ. I dag ligger det tal på omkring 35 procent, og ifølge OECD vil det altså vokse til næsten 50 pct. frem mod 2023.

Mulighed for dansk eksport

Selv om verdens forbrug af fjerkræ og især kylling kommer til at vokse frem mod 2023, er det ikke nødvendigvis sikkert, at eksportmulighederne for dansk fjerkræ stiger i samme takt. Det fortæller Søren Bisp, der er kommunikationschef hos Danpo:

"Der er ingen tvivl om, at en lang række lande vil øge deres egenproduktion i takt med at efterspørgslen efter kød og ikke mindst fjerkræ stiger de kommende år. Dermed er det ikke sikkert, at de får behov for at importere mere."

Udviklingen kan dog komme til at foregå så hurtigt, at det bliver helt umuligt at producere nok til en stigende efterspørgsel for en række lande. Derfor følger Danpo med i udviklingen i hele verden og ikke blot på de markeder, man normalt eksporterer til:

"Vi ser både til Kina og andre steder i Asien, men hele verden er interessant, og grundlæggende er der ikke lande, der hverken er for store eller for små. Når vi ser frem mod, at vi skal producere fødevarer til 8, 9 og 10 mia. mennesker, så kan det ikke gå andre veje end frem for kyllingekød, der er klart mere opdrætseffektivt and andre kødtyper," siger Søren Bisp.

Kilde: Foodculture.dk

Kyllingefabrik henter ny chef i Salling

Dansk kyllingefabrik flytter til Tyskland

Løgismose ser kæmpe opbrud i dagligvarehandel

Løgismose buldrer frem

Danpo tilfreds med stilstand

De 5 Gaarde satser på nye producenter

Relaterede artikler:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Stifter Kaspar Basse startede Joe & The Juice for 20 år siden. | Foto: Gregers Tycho

Joe & The Juice er sat til salg