FødevareWatch

Madoliekæmpe køber brand fra Unilever

Den danske madolieproducent AarhusKarlshamn fortsætter sin opkøbsstime med overtagelsen af et tyrkisk brand fra fødevaregiganten Unilever.

AarhusKarlshamns fabrik i Aarhus | Foto: AAK/ PR

Den danske madoileproducent AarhusKarlshamn (AAK) har endnu engang haft pengepungen fremme for at tilføre nye aktiver til forretningen.

Selskabet, som for nyligt annoncerede et rekordstort driftsresultat for årets andet kvartal, har på det seneste været yderst flittigt på opkøbsmarkedet, hvor man så sent som for et par uger siden købte virksomheden Fabrica Nacional de Grasas S.A. (Fanagra), der er en colombiansk specialist i produktionen af vegetabilske olier og fedt til brug i bageri-industrien.

Og nu skriver AAK i en pressemeddelelse, at selskabet er blevet enige med den internationale fødevarekæmpe Unilever om at overtage det tyrkiske madolie-mærke Frita fra koncernen.

Frita er et af de førende mærker indenfor sin kategori i Tyrkiet og omsatte i 2013 for ca. 60 mio. kroner.

”Frita har et rigtig godt rygte i Tyrkiet og AAK Tyrkiet dækker allerede 80 pct. af Frita-kunderne med vores nuværende bageridistribution. Ved at købe Frita styrker vi AAK Tyrkiets produktudbud,” udtaler Torben Friis Lange, koncerndirektør med ansvar for AAK’s forretning i Asien, Mellemøsten og de såkaldte CIS-lande.

Det seneste opkøb skal ses som en tilkøbshandel i sammenhæng med opkøbet af Unilevers tyrkiske madolieforretning Unipro i tredje kvartal af 2013.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier