FødevareWatch

Medstifter af Aldi er død

Tysklands rigeste mand, Karl Albrecht, der var med til at grundlægge lavpris-supermarkedskæden Aldi, er død i en alder af 94 år, oplyser virksomheden.

Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO

Medstifter af discountkæden Aldi og Tysklands rigeste mand, Karl Albrecht, er død.

Sammen med sin bor, Theo, overtog han kort efter Anden Verdenskrig forældrenes lille købmandsforretning i den nordvesttyske by Essen.

I 1960 delte brødrene Aldi-kæden i to dele, en sydlig del og en nordlig del, og herefter voksede virksomheden sig til en global gigant, der i dag har omtrent 9600 butikker i 17 lande.

Selvom Aldi først mandag annoncerede Karl Albrechts dødsfald, gik han allerede bort 16. juli - omtrent fire år efter sin bror, Theo, der blev 88 år.

Væk fra mediernes søgelys

Albrecht, der blev begravet mandag ved en privat ceremoni, efterlader sig to børn og seks børnebørn. Ifølge Forbes efterlader han sig også en formue på 25,9 milliarder dollar.

Familien har siden 1993 holdt sig i baggrunden, når det gælder den daglige drift af Aldi. Den har ansat ledere til at tage sig af kædens ve og vel.

Derfor ventes det heller ikke, at Karl Albrechts død får nogen stor betydning for Aldis daglige drift.

Familien har siden 1971, da Theo Albrecht blev bortført i 17 dage, ført en tilværelse væk fra mediernes søgelys.

Han blev først løsladt, da der var betalt løsepenge, formentlig omkring tre millioner dollar.

Coca-Cola skal hjælpe Lidl og Aldi til ny vækst

Aldi og Lidl skaber kaos i Storbritannien

Aldi kaster sig ind i dansk discountkrig

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier