FødevareWatch

Danmark sender Grød til verdensmesterskab i iværksætteri

Grød er en gammel opfindelse, men nu skal det vinde VM til Danmark for kreative iværksættere.

Lasse Sjønning Andersen har vundet Creative Business Cup for sin økologiske havre-byggrød i en smart indpakning. | Foto: Jens Dresling

Danske Grød skal dyste mod mere end 55 andre landes kreative iværksættere ved verdensmesterskaberne for kreative iværksættere, som afholdes af Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi i København til november i København.

Grød, der i efteråret 2011 startede grødrevolutionen med en grødbar på Nørrebro, blev tirsdag danmarksmester for kreative iværksættere. Juryen, der har udpeget Grød, skriver blandt andet i motivationen, at Grød blev valgt, fordi:

"Grød har et stærkt personligt brand, der spiller sammen med både produkt og oplevelser. Det er kreativt på alle områder på en ikke hi-tech facon, der rækker ud over grød som produkt og tænker i alle forretningsområder inden for grødkultur," skriver juryen.

"Der er udvist store kreative kompetencer ved at rebrande og konstant videreudvikle på et produkt, og med investorbriller er det værd at investere i - i dag," lyder begrundelsen for mesterskabet.

Overgår app og øldåsemøbel

Mesterskabet blev uddelt på Københavns Rådhus tirsdag. Og Grød, der siden har lavet kogebøger og catering, vandt over NinjaMock, en app til skitser og prototyper, og MonoChair, som er en stol i en øldåse.

Præmierne for førstepladsen er 25.000 kroner og forretningsudvikling hos firmaet Company Care for 100.000 kroner.

Til november, når verdens bedste iværksætter skal kåres ved Creative Business Cup Denmark er det blandt andet Grød, der får mulighed for præsentere deres idé for en lang række investorer fra hele verden.

"Kreative iværksættere er ikke kun i høj kurs i Danmark. De investorer, der rejser til Danmark for at være med på markedspladsen, kommer fordi kreative iværksættere er i høj kurs i hele verden," siger Rasmus Tscherning, direktør for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

Idecentrum

Første år Creative Business Cup blev afviklet, var der 20 lande med. Sidste år var antallet vokset til 40 lande - og i år forventer Rasmus Tscherning, at mere end 55 lande fra hele verden deltager.

"Danmark bliver altså endnu engang centrum for en global iværksætterkonkurrence, hvor verdens dygtigste kreative iværksættere mødes, danner relationer og præsentere deres forretningsideer for investorer," siger direktøren i en pressemeddelelse.

Mere fra FødevareWatch

Coop rykker rundt i direktørtruppen

Med afsæt i den nye strategi bliver der rykket rundt på stolene i koncernledelsen i Coop. I front for Superbrugsen vender en gammel kending tilbage og i Irma får man også ny kædedirektør.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier