FødevareWatch

Mere udenlandsk kød i danske diske

De danske forbrugere hiver i stigende grad udenlandsk kød op af kølemontrerne, når der skal shoppes slagterivarer, viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Næsten halvdelen af det oksekød, som handles i detailhandlen er udenlandsk, viser nye beregninger som Landbrug & Fødevarer har foretaget baseret på tal fra analysefirmaet GfK Consumerscan.

Tallene viser, at der er tale om en generel fremgang i mængderne af udenlandsk kød, som lander i indkøbskurvene, og at udviklingen indenfor en reduktion af dansk svinekød i montrerne især har taget fart siden 2010.

I kyllingeafdelingen er tendensen ikke lige så udtalt, og her stammer fortsat 92 pct. af de solgte fjerkrævarer fra danske producenter, viser analysen.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

En del af årsagen til, at valget falder på de udenlandske varer, er ifølge Landbrug & Fødevarer, at der er en økonomisk gevinst på det udenlandske kød.

"Det danske kød og fjerkræ er typisk dyrere end det udenlandske, da det produceres efter højere standarder bl.a. i forhold til fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Derudover fokuserer en væsentlig del af de danske dagligvarebutikker meget på pris og tilbud i kølediskene med kød. Og dette kan være en medvirkende årsag til det stigende salg af udenlandsk kød," skriver Landbrug & Fødevarer i analysen.

At danskerne i stigende grad køber udenlandsk kød, strider lidt imod konklusionerne i de undersøgelser, der tidligere har vist, at danskerne foretrækker dansk kød, fordi de danske produkter ifølge forbrugerne er renere og bedre end de udenlandske.

I analysen fra Landbrug & Fødevarer konkluderes det, at der ligger gode muligheder i at kommunikere danskheden på emballagen, og at det hidtil kan have været lidt svært for forbrugerne at se, hvad der er dansk, og hvad der kommer fra udenlandske producenter.

Ni idéer skal give dansk økologi et løft

HK Scan nedjusterer forventningerne

Officielt: Danish Crown køber polsk selskab

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier