FødevareWatch

Danones modermælkserstatning i frit fald

Danones indtjening på modermælkserstatningen Nutricia faldt hele 97 pct. i 2013.

Foto: PR

Nutricia, Danones new zealandske modermælkserstatning, har haft et hårdt 2013. Danones indtjening på mærket er faldet hele 97 pct. fra 61,1 mio. året i 2012 til 1,99 mio. dollar i 2013.

Det skriver onlinemediet Onenews.

Også salget fald, dog ikke nær så drastisk. Omsætningen faldt således 15 pct. til 318,2 mio. dollar.

Salget styrtdykkede i august, da den new zealandske mejerigigant Fonterra udmeldte, at man havde fundet en bakterie, som kan forårsage såkaldt botulisme, også kendt som pølseforgiftning, i nogle af sine produkter.

Fonterra var på det tidspunkt samarbejdspartner til Danone.

Produkterne var blevet solgt til en række internationale selskaber, og det resulterede i, at en række produkter blev fjernet fra hylderne i blandt andet Saudi Arabien og Kina, samt at flere lande udstedte forbud mod at importere visse fødevareprodukter fra New Zealand.

Det viste sig dog senere, at frygten for madforgiftning havde været ganske ubegrundet. Men ikke desto mindre opretholdte man importforbuddet i Kina, ligesom Fonterra er blevet mødt med en bøde på 1,4 mio. kroner i hjemlandet pga. den måde man håndterede sagen på.

Det var dog ikke kun den new zealandske mejerikoncern, som konkurrerer med Arla på det globale marked, der blev berørt af skandalen. Franske Danone, som bruger mejeriingredienser fra Fonterra i nogle af sine produkter, blev også ramt. Og den franske fødevaregigant har siden sagsøgt sin new zealandske samarbejdspartner for helt op til 300 mio. dollar.

Danone har ganske naturligt også opsagt sin kontrakt med Fonterra, og for nylig indgik den franske storkoncern så en aftale om at købe to fabrikker i New Zealand, for at erstatte de leverancer, der gik tabt efter bruddet med Fonterra. Det skriver Reuters.

Danone lukker europæiske fabrikker

 

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier