FødevareWatch

Cult ekspanderer aggressivt i udlandet

Cult, som står bag bl.a. Mokai og Shaker, løfter bruttofortjenesten 25 pct. i 2013, og også bundlinjen går støt frem. Nu venter udlandet.

Cult havde i 2013 en bruttofortjeneste på 29,6 mio. kr. mod 23,6 mio. i 2012.

På bundlinjen ligger nu 6,6 mio. kr. mod 5,9 mio. året før.

2013 har været et udmærket år for Cult, hvor selskabet har haft medvind på sin energidrik, men mest af alt lagt kræfterne i en omfattende eksportstrategi.

”Vi har brugt meget krudt, ressourcer og penge på at lægge nogle processer fast for at gøre klar til vores eksportplaner. For halvandet år siden tog vi beslutningen om, at nu skulle vi for alvor til at være på eksportmarkedet. Vi har nu skrevet kontrakt med 26 lande, og det er blot et spørgsmål om at få de sidste godkendelser på plads og komme i gang,” fortæller adm. direktør i Cult, Lars Klausen, til FødevareWatch.

P.t. fylder eksporten omkring 50 pct. af forretningen. Inden udgangen af 2015 er det målet, at den skal vokse til 75 pct. godt hjulpet på vej af de mange nye eksportkontrakter. Der kommer dog til at gå nogle år, før Klausen forventer, at det for alvor vil give udslag på bundlinjen.

”Det er svært at sige præcist, hvor meget det vil påvirke top- og bundlinje – vi har jo rigtig store investeringer i eksporten lige nu, så i 2014 og 2015 bliver det måske ikke den hele store vækst, vi har i bundlinjen. Kan vi holde et stabilt niveau, som vi har i dag med et lille løft, så er det fint,” siger direktøren.

De lande man fremover kan købe Mokai, Shaker og Cult i tæller f.eks. Australien, Sydafrika, USA, Venezuela, Colombia, Paraguay og Uruguay.

Hvorfor har I valgt disse på mange måder rigtig anderledes markeder frem for nogle, I kender?

”I princippet er vores mål at finde den distributør, der kan se den samme ide, som vi har, og som vi ved vil arbejde hårdt for vores produkt. Vi er jo en privatejet virksomhed, og vi har ikke de første 100 millioner til at brage noget af sted og tage den risiko, der følger med. Derfor er det vigtigt at finde nogle samarbejdspartnere, som kan se det samme som os i virksomheden,” forklarer Lars Klausen.

Afgift smadrede markedet

Den stabile vækst Cult har oplevet i 2013 kommer efter nogle år med variation i virksomhedens resultater. I 2011 var selskabet således helt nede og lande på et underskud på 11 mio. kr.

”De turbulente år har primært at gøre med en afgiftsstigning på cider – vi fik en afgift på 200-300 pct. på cider. Vores udvikling har været rimelig fin og jævn, bortset fra 2011, hvor det hele blev smadret. Det var primært på grund af de voldsomme afgifter, vi fik på cider. Der har vi nu fået ro på og har fundet noget kontinuitet efter det,” siger Lars Klausen og forklarer videre:

”Afgiften ødelagde mere eller mindre hele cidermarkedet og vendte op og ned på alting, og så skal der jo ro til. Priserne ligger nu højere, og der var mange der røg ud af cidermarkedet – nu er vi omkring tre spillere tilbage.”

Lokal succes skabte Cult

Bestyrelsesformand Brian Sørensen (billede nedenfor) ejer 51 pct. af Cult igennem sit holdingselskab B Invest. De resterende 49 pct. sidder Carsten Mikkelsen og Claus Krøyer på. Og det hænger sammen med historien om Cult, som går tilbage til 1997, hvor Brian Sørensen var en stor del af det århusianske diskoteksmiljø. 

”Brian var med på holdet bag et Crazy Daisy-diskotek i Aarhus. Han kendte Carsten Mikkelsen og Claus Krøyer derfra, da de to startede diskoteket op. Brian fik så ideen til energidrikke tilbage i 1997 - i princippet for at holde på folk ud på de lyse timer. Så syntes han, ideen var så god, at han faktisk stoppede sin diskoteksforretning og gik i gang med energidrikke med alle de udfordringer, der har været i det,” fortæller Lars Klausen og fortsætter:

”Brian kender folk inden for hele diskoteksmiljøet og startede med at køre rundt med produkterne i sin fars bil. Til at starte med tror jeg, folk sagde ja, fordi Brian er en flink fyr, og det var egentligt det, der startede det op.”

Foto: Cult/PR
Foto: Cult/PR
 

Det i dag nok så kendte princip med Cult-piger var i begyndelsen Brian Sørensens veninder, der kørte med rundt, tilføjer direktøren.

I 2013 byggede Cult nyt og eget domicil i Lystrup ved Aarhus. Virksomheden har nu 44 fastansatte medarbejdere mod en stab på 3-4, da Lars Klausen kom ind som direktør i 2005. Klausen har tidligere været hos bl.a. Arla og Valora Trade.

Shot-selskab er ovre de bitre tider

Dansk vinselskab runder den halve milliard

Heineken leverer sober vækst

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier