En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
06.06.2014kl. 14.56

Cult ekspanderer aggressivt i udlandet

Cult, som står bag bl.a. Mokai og Shaker, løfter bruttofortjenesten 25 pct. i 2013, og også bundlinjen går støt frem. Nu venter udlandet.
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

Cult havde i 2013 en bruttofortjeneste på 29,6 mio. kr. mod 23,6 mio. i 2012.

På bundlinjen ligger nu 6,6 mio. kr. mod 5,9 mio. året før.

2013 har været et udmærket år for Cult, hvor selskabet har haft medvind på sin energidrik, men mest af alt lagt kræfterne i en omfattende eksportstrategi.

”Vi har brugt meget krudt, ressourcer og penge på at lægge nogle processer fast for at gøre klar til vores eksportplaner. For halvandet år siden tog vi beslutningen om, at nu skulle vi for alvor til at være på eksportmarkedet. Vi har nu skrevet kontrakt med 26 lande, og det er blot et spørgsmål om at få de sidste godkendelser på plads og komme i gang,” fortæller adm. direktør i Cult, Lars Klausen, til FødevareWatch.

P.t. fylder eksporten omkring 50 pct. af forretningen. Inden udgangen af 2015 er det målet, at den skal vokse til 75 pct. godt hjulpet på vej af de mange nye eksportkontrakter. Der kommer dog til at gå nogle år, før Klausen forventer, at det for alvor vil give udslag på bundlinjen.

”Det er svært at sige præcist, hvor meget det vil påvirke top- og bundlinje – vi har jo rigtig store investeringer i eksporten lige nu, så i 2014 og 2015 bliver det måske ikke den hele store vækst, vi har i bundlinjen. Kan vi holde et stabilt niveau, som vi har i dag med et lille løft, så er det fint,” siger direktøren.

De lande man fremover kan købe Mokai, Shaker og Cult i tæller f.eks. Australien, Sydafrika, USA, Venezuela, Colombia, Paraguay og Uruguay.

Hvorfor har I valgt disse på mange måder rigtig anderledes markeder frem for nogle, I kender?

”I princippet er vores mål at finde den distributør, der kan se den samme ide, som vi har, og som vi ved vil arbejde hårdt for vores produkt. Vi er jo en privatejet virksomhed, og vi har ikke de første 100 millioner til at brage noget af sted og tage den risiko, der følger med. Derfor er det vigtigt at finde nogle samarbejdspartnere, som kan se det samme som os i virksomheden,” forklarer Lars Klausen.

Afgift smadrede markedet

Den stabile vækst Cult har oplevet i 2013 kommer efter nogle år med variation i virksomhedens resultater. I 2011 var selskabet således helt nede og lande på et underskud på 11 mio. kr.

”De turbulente år har primært at gøre med en afgiftsstigning på cider – vi fik en afgift på 200-300 pct. på cider. Vores udvikling har været rimelig fin og jævn, bortset fra 2011, hvor det hele blev smadret. Det var primært på grund af de voldsomme afgifter, vi fik på cider. Der har vi nu fået ro på og har fundet noget kontinuitet efter det,” siger Lars Klausen og forklarer videre:

”Afgiften ødelagde mere eller mindre hele cidermarkedet og vendte op og ned på alting, og så skal der jo ro til. Priserne ligger nu højere, og der var mange der røg ud af cidermarkedet – nu er vi omkring tre spillere tilbage.”

Lokal succes skabte Cult

Bestyrelsesformand Brian Sørensen (billede nedenfor) ejer 51 pct. af Cult igennem sit holdingselskab B Invest. De resterende 49 pct. sidder Carsten Mikkelsen og Claus Krøyer på. Og det hænger sammen med historien om Cult, som går tilbage til 1997, hvor Brian Sørensen var en stor del af det århusianske diskoteksmiljø. 

”Brian var med på holdet bag et Crazy Daisy-diskotek i Aarhus. Han kendte Carsten Mikkelsen og Claus Krøyer derfra, da de to startede diskoteket op. Brian fik så ideen til energidrikke tilbage i 1997 - i princippet for at holde på folk ud på de lyse timer. Så syntes han, ideen var så god, at han faktisk stoppede sin diskoteksforretning og gik i gang med energidrikke med alle de udfordringer, der har været i det,” fortæller Lars Klausen og fortsætter:

”Brian kender folk inden for hele diskoteksmiljøet og startede med at køre rundt med produkterne i sin fars bil. Til at starte med tror jeg, folk sagde ja, fordi Brian er en flink fyr, og det var egentligt det, der startede det op.”

Foto: Cult/PR
Foto: Cult/PR
 

Det i dag nok så kendte princip med Cult-piger var i begyndelsen Brian Sørensens veninder, der kørte med rundt, tilføjer direktøren.

I 2013 byggede Cult nyt og eget domicil i Lystrup ved Aarhus. Virksomheden har nu 44 fastansatte medarbejdere mod en stab på 3-4, da Lars Klausen kom ind som direktør i 2005. Klausen har tidligere været hos bl.a. Arla og Valora Trade.

Shot-selskab er ovre de bitre tider

Dansk vinselskab runder den halve milliard

Heineken leverer sober vækst

Relaterede artikler:

  • Foto: Janus Engel

    Dansk vinselskab runder den halve milliard

    For abonnenter

  • Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau/arkiv

    Heineken leverer sober vækst

    For abonnenter

  • Shot-selskab er ovre de bitre tider

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"En gennemsnitlig Irma-kunde handler nu dobbelt så meget i discountforretninger som i Irma," siger Kræn Østergaard Nielsen, topchef i Coop om begrundelsen for at lukke Irma. | Foto: Kim Frost
Detail

Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad"

Væksten i discount har udhulet forretningsgrundlaget under Irma, siger Coop-topchef Kræn Østergaard, der afviser kritik af, at Coop ikke skulle have gjort nok for at redde kæden.
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden

For abonnenter

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

For abonnenter

Fra april lukker Irma-kæden som led i en sparerunde i Coop, der har ejet Irma siden 1982. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Detail

Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker

”Vi er selvfølgelig ikke uberørte af de svære markedsforhold, men vi har hele tiden været markedsledere på onlinemarkedet, og vi står selvfølgelig kun endnu stærkere nu," siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com. | Foto: Martin Lehmann
Detail

Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit

For abonnenter

Foto: Pr / Statkraft
Fødevarer

El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Detail

Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"

For abonnenter

Læs også

Photo: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Chokolademager må kaste håndklædet i ringen

Kokken Mikkel Friis-Holms chokoladeselskab, Friis-Holm Chokolade, er taget under konkursbegæring.

For abonnenter

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

Skare-koncernens frist for at fremskaffe dokumentation på de godt 250 tons kød, som har ligget på frost i op til 13 år, udløber. Nu skal der tages stilling til, hvad der skal ske med kødet.

For abonnenter

Foto: Brian Karmark/ERH
Fødevarer

DC-topchef: Det er åndssvagt kompliceret, men det er det, der sker

Danish Crown lander ”en lille krone” efter markedsprisen det seneste kvartal. Topchef Jais Valeur kalder situationen ”perfekt storm” og annoncerede fyringer. De fleste skulle dog være sket uanset markedssituationen. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Arla-topchef forudser høj bølgegang i 2023 – 10.25
  • El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau – 09.52
  • Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker – 09.48
  • Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit – 09.12
  • Chokolademager må kaste håndklædet i ringen – 08.21
  • Kædedirektør er "dybt skuffet" – 07.44
  • Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad" – 07.07
  • I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation – 06.48
  • Selvstændige Kvickly-butikker vil beholde navn trods national ændring – 06.43
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt" – 31. jan.
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden – 31. jan.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion" – 31. jan.
  • Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne – 31. jan.
  • Nyt nordjysk fjerkræslagteri satser på økologi – 31. jan.
  • Burgerkæmpe slutter året stærkt af – 31. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge