FødevareWatch

Borgmester: Solen brød frem i dag på Bornholm

Slagteriredning betyder ny fremgang på Bornholm, mener borgmester. Flere job og nye investeringer i vente.

"Redningen af Danish Crowns slagteri i Rønne på Bornholm betyder utroligt meget for øen."

Bornholms borgmester, Winni Grosbøll (S), er onsdag morgen "utroligt lettet" over, at der er faldet en løsning på plads, der betyder en bevarelse af det lukningstruede slagteri.

"Det betyder først og fremmest meget for de ansatte - men også meget for øen. At lukke en arbejdsplads af den størrelse på Bornholm ville for København betyde, at 6000 job forsvandt," siger Winni Grosbøll.

Lugter af mere

Redningen kan ifølge borgmesteren betyde et mindre boom på øen i form af flere job og nye investeringer.

"Svinebønderne herovre vil gerne udvide produktionen med 50.000 til 80.000 svin. Og sker det, vil det betyde, at vi vil få flere job og investeringer til Bornholm," siger borgmesteren.

Det er stadig hemmeligt, hvad det er for en løsning, der er blevet forhandlet på plads mellem Fødevareforbundet NNF, Dansk Industri og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Eventuelle skyer kan ikke dække for solen

Og borgmesteren er spændt på, hvilken løsning man har fundet frem til.

"Men alt andet lige brød solen lidt mere frem i dag, end den har gjort de tidligere dage," siger Winni Grosbøll.

"Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke havde en Plan B i skuffen, hvis slagteriet var blevet lukket. Men det her får udviklingen til at gå den rigtige vej," mener borgmesteren.

Bornholmsk redningsplan på plads

NNF: Andelshavere skal presse Danish Crown

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier