FødevareWatch

Dansk økologi rykker i Kina

Stor opmærksomhed til dansk økologi på Asiens største økologimesse, hvor blandt andet Arla, Friland og Thise var til stede.

Foto: Rasmus Baaner/POLFOTO

På Asiens største økologimesse Biofach China, der sluttede i weekenden i Shanghai, var der ifølge Landbrug & Fødevarer stor opmærksomhed omkring den danske stand.

"Kina er tydeligvis meget interesseret i at høre om, hvorfor Danmark er et af de førende lande i den økologiske verden, og kineserne giver samtidig også udtryk for at de gerne køber nogle af vore økologiske fødevarer. Især animalske fødevarer som mælk og svinekød har deres interesse, men også mere luksusprægede produkter som f.eks. chokolade kan have et marked i Østen. Man skal dog være opmærksom på, at Kina ikke umiddelbart er let marked, både pga. logistik, bureaukrati og sprog- og kulturforskelle," siger chefkonsulent Ejvind Pedersen, Landbrug & Fødevarer, som var med på messen i en pressemeddelelse.

Biofach China er den asiatiske version af verdens største økologiske messe, Biofach, som hvert år afholdes i Nürnberg, og der er ifølge Ejvind Pedersen ingen tvivl om det økologiske potential i Asien og i Kina i særdeleshed:

"Der er omkring 1,3 milliard mennesker i Kina, derfor repræsenterer en stigning i markedsandel på 3,5 pct. virkelig mange økologiske produkter. Dansk økologi er kendt for høj kvalitet og troværdighed også i Kina, og her er der forbrugere vil gerne betale ekstra for at få et højværdiprodukt som dansk økologi, og derfor er det vigtig, at vi er med på messer som Biofach China, så kineserne får øjnene op for dansk økologi," siger han.

Den økologiske markedsandel i Kina i dag er omkring 1,5 pct., men den forventes at være tredoblet til omkring 5 pct. inden 2020.

Regioner på stort fælles fødevareindkøb

Arla-mejeri øger produktionen markant

Regeringen er langt fra målet om mere økologi

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier