FødevareWatch

Svensk erhvervsminister opfordrer til boykot af dansk svinekød

Sveriges erhvervsminister opfordrer nu sine landsmænd til at boykotte dansk svinekød på alle landets skoler.

Foto: Colourbox

Annie Löff, svensk erhvervsminister og leder af Centerpartiet, mener, at Danmark overtræder EU-lovgivning om halekupering, og at det skal have konsekvenser, skriver dr.dk.

Hun har sendt et brev til alle sine gruppeledere i kommuner og landsting. Her opfordrer hun til den omtalte boykot.

”Hvis andre lande ikke forstår, hvor vigtigt dyrevelfærd er, når vi forklarer det til dem, så må vi anvende den offentlige sektors tegnebog til at presse dem (…) EU’s svinedirektiv, som har været gældende i over et år, skal følges af blandt andet Danmark,” skriver hun i brevet.

Formand for Landbrug&Fødevarer Martin Merrild  er både overrasket og bekymret over den svenske ministers reaktion.

- Vi har en svineproduktion i Danmark, som vi absolut vil være bekendt, og som vi er stolte af. Derfor synes vi, at det er helt urimeligt, at vi bliver udsat for sådan en hetz, siger han til dr.dk.

Svensk detailhandel kræver handling fra dansk svineindustri

Boykot breder sig

Den svenske modstand mod dansk svinekød har de seneste dage taget til. Onsdag aften kunne dr.dk således berette at Uppsala Kommune, som er Sveriges største, har boykottet dansk svinekød i alle indkøb til dagsinstitutioner, skoler, plejehjem og sygehuse.

Derudover er det danske kød fjernet fra hylderne i otte butikker spredt udover Sverige. Her er tale om seks forretninger fra dagligvarekæden ICA, Coop Sundby Parl i Sundbyberg i Stockholm samt Per Nilsson i Köpingebro.

ICA-kæden som helhed dropper desuden dansk svinekød i sit eget baconmærk.

Svensk politiker vil forbyde dansk svinekød

Svenskere vil trække Danmark for EU-domstol

Overlæge nedtoner frygt for svinebakterie

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier