FødevareWatch

It-drenge vil skabe cateringens svar på Momondo

Et dansk firma er klar med en portal til sammenligning af priser for catering- og diner transportablemarkedet kaldet Madbutler.

Foto: PR

Hvad Momondo er for flybranchen, Hotels.com for hotelbranchen og Autobutler for værkstedsbranchen, det vil det nye firma Madbutler være for catering og diner transportablebranchen.

I et år har fire danske iværksættere arbejdet på hjemmesiden madbutler.dk, som er en prissammenligningsportal, hvor forbrugerne kan få overblik og sammenligne priser og kvalitet fra forskellige leverandører af catering og diner transportable.

"Det har længe været os en gåde, at ingen har set muligheden for en udbudsplatform inden for cateringbranchen i Danmark. Vores første reaktioner fra markedet viser tydeligt, at det har været rigtigt set," siger Simon Bowall, adm. direktør i Madbutler, til FødevareWatch.

Selvom navnet lægger sig tæt op ad Autobutler, der har stor succes med deres værkstedsportal i flere europæiske lande og senest har fået tilført millioner fra en svensk kapitalfond, har madbutler ikke noget at gøre med værkstedsportalen.

"Men de har gjort det inden for autobranchen, som vi planlægger at gøre inden for cateringbranchen," siger Simon Bowall.

Trækker på smiley'er og anmeldelser

Firmaet har allerede indgået aftaler med mere end 300 cateringleverandører. Ideen er, at forbrugerne på den måde gratis kan få et overblik over muligheder og pris og samtidig blive mere trygge på kvaliteten af den mad, de får leveret.

"Mange bruger catering ved bryllupper og andre vigtige fejringer, og det kan jo være svært at vide, om leverandøren kan leve op til det forventede i forhold til kvaliteten, og om prisen er den rigtige," siger Simon Bowall.

Kvaliteten af de enkelte køkkener sikrer Madbutler ved at trække anmeldelser fra internettjenesten Trustpilot og smiley-rapporter på de enkelte køkkener ind på hjemmesiden.

For leverandørerne er fordelen ifølge direktøren, at de får en helt ny salgskanal, selvom de skal aflevere kommission til Madbutler. Den vil typisk ligge på omkring 10 pct., siger Simon Bowall.

”Vi har brugt godt og vel et år på forretningsmodellen, og vi har været i dialog med hele cateringbranchen for at finde de allerbedste partnere,” siger han.

På sigt vil Madbutler også åbne op for andre services, der knytter sig til catering såsom festlokaler og teltudlejning. Det vil give endnu flere samarbejdspartnere, forventer Simon Bowall.

I dialog med investorer

Foruden den 30-årige direktør udgøres Madbutler af Jesper Søe, Christian Bowall og Mass Milton Hansen-Engberg.

Christian Bowall, der er Simon Bowalls lillebror, er til daglig direktør i frokostfirmaet.dk, som leverer frokostordninger fra cateringkøkkener og restauranter til arbejdspladser. Det firma er de tre andre i Madbutler også involveret i.

Finansieringen af Madbutler kommer i første omgang fra de fire bagmænds egen lomme.

Men ifølge Simon Bowall, der i øjeblikket er i Malaysia, hvorfra han udvikler Madbutler til først og fremmest det danske marked, men på sigt også til andre, er selskabet i dialog med enkelte business angels samt et enkelt venture kapital-firma.

Hjemmelavet mad sælges nu over nettet

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

Online supermarked tabte stort i 2013

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier