FødevareWatch

Amerika sikrer vækst i Bonduelle

Den franske fødevarekoncern Bonduelle, som er blandt Europas førende indenfor dåsegrøntsager, præsenterer en pæn omsætningsfremgang i det seneste kvartal båret især af en god udvikling i Nordamerika og Brasilien.

Franske Bonduelle Group kan takke markederne i Nord- og Sydamerika for, at koncernens samlede omsætning er steget støt i det seneste kvartal. Det fremgår af regnskabet for tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2013/2014.

Bonduelle har omsat for 458,4 mio. euro i kvartalet, hvilket er 5,6 pct. mere end samme periode året før. Tager man højde for valutaudsving er stigningen dog kun på 1,5 pct.

Kigger man på regnskabsårets første ni måneder er billedet nogenlunde det sammen. Her er omsætninge steget fra 1.446,1 mio. euro i 2012/2013 til 1.430,9,3 mio. euro i indeværende år. Det er en fremgang på 5,1 pct. eller 1,1 pct., når man tager højde for kursudsving.

Amerika trækker læsset

Salget i Europa, som tegner sig for omkring 65 pct. af den samlede omsætning, viser en beskeden fremgang på 1,5 pct., mens salget udenfor Europa går frem med hele 15,1 pct.

Det skyldes især en ”stærk salgsudvikling i Nordamerika - herunder markedsudvidelse indenfor frosne produkter i USA og fastholdelse af markedsandele i Canada – samt i Brasilien”, hedder det i regnskabet.

Den mindre vækst i Europa forklarer Bonduelle – som så mange andre fødevareselskaber – med, at påsken i år er faldet senere og dermed ligger i kalenderårets andet kvartal. Samtidig er segmentet for frosne produkter stadig negativt påvirket af en nedgang i catering-sektoren.

Den franske fødevarekoncern producerer og sælger både friske og frosne grøntsager, samt grøntsager på dåse, hvor sidstnævnte segment tegner sig for mere end halvdelen af omsætningen.

Jysk grøntvirksomhed taber pusten

Europæere spiser mindre frugt og grønt

Frugtgigant øger bundlinje med 40 pct.

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier