FødevareWatch

Tre-cifret million-potentiale i eksport af hønsefødder

De er ikke ret høj kurs i danske supermarkeder, men i Kina er hønsefødder i højere kurs end kyllingebryster. En kommende handelsaftale kan sikre dansk eksport for mange millioner kroner.

Foto: Martin Slottemo Lyngstad

Ovenpå sidste uges Kina-visit ruller dansk erhvervsliv sig i gode successer.

Danske svineslagterier og mejerier får med handelsaftaler lettere og bredere adgang til det kinesiske marked, men også blandt de danske kyllingeslagterier og producenter, er der stor tilfredhed med Asien-besøget.

Her kom man med underskrivelsen af en protokol-aftale stort skridt nærmere en aftale som de øvrige brancher. Jes Bjerregaard, administrerende direktør i kyllingeslagteriet Danpo, regner med, at man allerede næste år kan tage hul på endnu et eksporteventyr.

”På svinesiden gik der længe fra protokol til endelig aftale, men der er jo løbet meget vand i åen siden, og relationerne med kineserne er blevet langt tættere, end de var for år tilbage,” siger han til FødevareWatch med henvisning til svineslagterisektoren først lukkede en handelsaftale med kineserne efter seks års forhandlinger. 

”Vi tror på, at kineserne også fremadrettet har behov for at importere kyllingeprodukter, og derfor tror vi også, at det kommer på plads relativt hurtigt. Vi forventer, at vi i løbet af et års tid eller i løbet af 2015 får gang i eksporten,” tilføjer Jes Bjerregaard, der står i spidsen for Danpo, som årligt slagter 50 mio. kyllinger.

Fødder er dyrere end bryster

For hele den danske fjerkræbranche vurderes det, at eksporten til Kina vil kunne opnå en værdi af omkring 200 mio. kr. om året, og som for svineslagterierne, er det i produktgrupper, som ikke har så stor værdi i Vesteuropa.

”Som tryner og haler er muligheden for svinekødsproducenterne, rummer kyllingefødderne store muligheder for os," lyder det fra Jes Bjerregaard, der ser store muligheder i eksport af kråser, halse, vinger og til dels lårprodukter.

”Hvis vi kan få afsat nogle af vores højkvalitetsprodukter på et marked, hvor der er langt højere efterspørgsel end i Danmark og i vores nære eksportmarkeder, og hvor der også er stor fokus på at få optimal  fødevaresikkerhed, som er en af vores styrker, så er det klart, at det rummer store muligheder,” siger direktøren, og tiføjer:

”Det er billige produkter set med vores danske øjne, men tager du ud på Kinas markeder, så har fødderne en højere markedspris end brystfileter har. Det kan være svært at forholde sig til, men de produkter er altså i høj kurs i Kina.”

Kan ikke lave fødder alene

Efterspørgslen på sikre kyllingeprodukter i Kina overstiger i stadig stigende grad produktionen i landet, og det anslås, at Kina importerer omkring én million ton om året. I det spil udgør en årlig dansk produktion på omkring 200.000 ton kun en meget lille, men ifølge Jes Bjerregaard kan en kinesiske aftale betyde opdræt af flere kyllinger i Danmark. Dog kommer det ikke til at ske alene på baggrund af den kinesiske efterspørgsel.

”Vi kan ikke lave kyllinger for bare at sende fødder til Kina. Vi skal tænke i hele kyllingen, men det rummer da en mulighed for yderligere at øge råvaregrundlaget i Danmark. I det skal vi finde vores plads, og geare op til at kunne følge bølgen og sørge for, at vi får vores del af omsætning, indtjening og arbejdspladser, som sådan en aftale kan medføre,” siger han.

”Det første skridt på vejen til at få åbnet op for fjerkræ-eksporten til Kina var at få underskrevet protokollen, og næste skridt bliver at få detaljerne omkring produktspecifikationer i den overordnede aftale på plads, samt at få godkendt de enkelte fabrikker i Danmark,” fortæller Jes Bjerregaard, der i den kommende tid så småt kan gå i gang med at kigge efter samarbejdspartnere og distributører i Kina, så man kan være mere klar, når handelsaftalen forhåbentlig kommer på plads.

Udover det fremtidige fokus på Kina, eksporterer Danpo allerede i dag til Hongkong, og hvert år sender man blandt andet vingeprodukter til Sydkorea for omkring 100 mio. danske kroner.

Stigende omsætning

Danpo ejes af det svenske selskab Scandi Standard, som er del af den store svenske Lantmännen-koncern. Scandi Standard er ejer af en række skandinaviske kyllingproducenter, bl.a. Danpo, Chicky World, Kronfågel, Den Stolte Hane og Vestfold Fugl. Ejerskaberne giver koncernen en førende markedsposition i både Norge, Sverige og Danmark. I alt har Scandi Standard 1700 medarbejdere og en samlet omsætning på 4,5 mia. kr.

Danpo-regnskabet for 2013 er endnu ikke færdigt, men i 2012 beskæftigede slagterivirksomheden 739 personer i Danmark. Omsætningen har i de seneste 6-7 år været stødt stigende, og i 2012 omsatte Danpo for 1,77 mia. kr. Resultatet før skat beløb sig til 68,8 mio. kr. -  lidt lavere end de to foregående regskabsår.

Danpo-ejer vil på børsen

"Derfor er en øko-kylling så dyr"

Producent tror på Bornholmerhanens genopstandelse

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier