En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
23.04.2014kl. 10.17

L&F: Detailhandlen bør tænke i køn

Detailhandlen bør i langt højere grad være opmærksomme på mænd og kvinders måde at handle på, når de beslutter, hvilke varer der skal være på hylderne, konkluderer Landbrug & Fødevarer i analyse.
Foto: Mads Winther
Foto: Mads Winther
af JØRGEN RUDBECK

Kvinder går helst med vogn, mens mænd foretrækker kurven på armen. Der er store forskelle på kønnenes måde at handle ind i detailhandlen, konkluderer Landbrug & Fødevarer i analyse på baggrund af tal fra TNS Gallup.

Indkøbsadfærden blandt mænd og kvinder er meget forskellig, og mænd er ifølge analysen mere tilbøjelige til at købe de nemmere convenience måltidsløsninger end kvinder. Mænd køber i højere grad dagligvarer ind efter, hvad de har lyst til, mens kvinder vælger mere med fornuften.

”Kvinder kommer oftere ud i meget lange tankerækker, hvor de i videst muligt omfang tager en række hensyn og afvejninger i deres indkøb,” hedder det i analysen.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Én af årsagerne til forskellen er ifølge analysen, der er foretaget på baggrund af interviews med 1125 danskere, at de traditionelle kønsmønstre stadig er udbredte.

”Selvom der de senere år er kommet større og større lighed mellem kønnene i forhold til at tage del i opgaverne i hjemmene, er det f.eks. stadig kvinder, der i højere grad end mændene står for indkøb til husstanden samt tilberedning af aftensmaden. Men når det er sagt, er det nye, at så relativt mange mænd også er kommet på banen. Ikke mindst drevet af, at tæt ved 40 pct. af samtlige husstande i dag er 1-personshusstande, og mænd, der lever alene, er naturligvis nødt til at handle og lave mad,” hedder det i analysen.

Kvindernes større interesse i forhold til mad og viden om samme, er også en af hovedårsagerne til, at der eksisterer forskelle på kønnenes måde at handle på.

”F.eks. går kvinder i højere grad efter fødevarer med et lavt fedt- og sukkerindhold. Så det er i højere grad noget, de kigger efter på varedeklarationerne. I det hele taget læser kvinder i langt højere grad varedeklarationer end mænd,” konkluderes der i analysen.

Købmænd kritiserer detailrapport

E-handel truer detailgiganter

Dansk detail i myndigheders søgelys

Relaterede artikler:

  • Foto: Ole Lind/ JP

    Købmænd kritiserer detailrapport

    For abonnenter

  • Foto: Colourbox

    Dansk detail i myndigheders søgelys

  • Foto: Ole Lind/ JP

    E-handel truer detailgiganter

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Læs også

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
  • Carlsberg: Topchef tildeles aktier for 23 millioner kroner i bonus – 06.41
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge