FødevareWatch

Organisationer: Nøglehuls-krav tvinger industri til nytænkning

Ny bekendtgørelse for Nøglehulsmærket vil fremme sunde kostvaner og "opfordre" fødevareindustrien til nytænkning og produktudvikling, mener bl.a. Forbrugerrådet Tænk og Kræftens Bekæmpelse. Landbrug & Fødevarer har den stik modsatte holdning.

Foto: Ole Lind

Stik imod tilbagemeldingen fra Dansk Industri Fødevarer er en række organisationer, der slås mod sygdomme, og Forbrugerrådet Tænk meget tilfredse med udkastet til en ny bekendtgørelse for Nøglehulsmærket.

Det fremgår af et fælles høringssvar fra Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Forbrugerrådet Tænk og Hjerteforeningen.

"De fire organisationer støtter Fødevarestyrelsens bestræbelser på at udvikle Nøglehullet. Den nye bekendtgørelse bidrager i høj grad til at fremme sundere kostvaner i befolkningen og understreger samtidig vigtigheden af dette," skriver de i deres høringssvar og tilføjer, at bl.a. de nye, skærpede saltkrav og nye krav til indhold af salt i fiske- og kødprodukter er positive tiltag.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"De nye og skærpede krav bidrager positivt til folkesundheden og opfordrer i højere grad fødevarebranchen til produktudvikling og nytænkning. Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Forbrugerrådet Tænk og Hjerteforeningen hilser de nye og skærpede krav velkomne," hedder det.

Flere positive tiltag

Diabetesforeningen hæfter sig især ved, at diabetikere har cøliaki, populært kaldet glutenallergi, og kan have svært ved at få hjælp til at vælge gode basisfødevarer. Derfor er det positivt, at det igen bliver muligt at mærke glutenfrie produkter med Nøglehullet, mener foreningen.

"Endelig så muliggør den nye bekendtgørelse et bredere udvalg af nøglehulsmærkede fødevarer ved at udvide paletten af uemballerede fødevarer. Det brede udvalg skal dog aldrig være på bekostning af de ernæringsmæssige kriterier," skriver organisationerne og tilføjer:

"Derfor kan et ønske om, at mange populære produkter inden for en produktgruppe kan mærkes med Nøglehullet, ikke i sig selv være et argument for at lempe kriterierne. Det er således helt naturligt, at visse produktgrupper kun omfatter få produkter, der kan mærkes med Nøglehullet, samt at visse produkttyper i praksis aldrig kan opnå mærket. Derved vil kriterierne samtidig være en vigtig driver for produktudvikling."

DI Fødevarer er negativ..

FødevareWatch har tidligere skrevet, at DI Fødevarer understreger, at fødevarer med Nøglehulsmærket skal ramme den brede befolkning og ikke kun dem, der i forvejen spiser sundest. Med for restriktive krav vil mærket ikke appellere til danskere, der har mest brug for at ændre vaner, mener DI Fødevarer - der ser præcis den udvikling i et nyt udkast til bekendtgørelse.

Revisionen af Nøglehullet har som bekendt været undervejs siden 2011, og vi har løbende haft en dialog om de mange forskellige aspekter i Nøglehullet - både de principielle og de ernærings/sundhedsmæssige.

..og det samme er Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer (L&F) fremhæver i organisationens høringssvar, at revisionen har været længe undervejs, og det har skabt en øget forståelse om en række komplekse og tekniske forhold.

"Imidlertid burde fokus på virksomhedernes muligheder for at drive en udvikling hen imod et sundere valg af fødevarer efter vores opfattelse stå stærkere i revisionen – primært jo fordi det er virksomhederne, der skal levere det sunde alternativ i deres produktudvikling.

Derfor er det ærgerligt, hvis vi på trods af de mange drøftelser, ender med et Nøglehulsmærke, som ikke hjælper de mange til et sundere valg i forhold til den mad, der spises, og dermed beklageligvis ikke rykker befolkningen hen i en sundere retning," skirver L&F.

Organisationen tilføjer, at "når f. eks. visse typer af kødpålæg, som allerede er fedtreduceret til smertegrænsen, ikke kan få et Nøglehul på grund af nye skrappe krav til saltindholdet, sættes vejledningen til det sundere valg i kategorien helt ud af kraft."

"Heller ikke hensynet til at bruge Nøglehulsmærket som retningsgiver for produktudvikling og innovation er efter vores opfattelse tilgodeset godt nok i revisionen. Frem for at give incitament til at udvikle produkter i forhold til f. eks. yoghurt med mindre sukker, har myndighederne for nærværende valgt helt at fjerne kategorien. Introduktionen af nye produkter, som f. eks. smagstilsat mælk med en ernæringsprofil som minimælk, er tillige "ude," skriver L&F.

Med ændringerne taber eller begrænser man muligheden for at bruge mærket som en driver for produktudvikling i virksomhederne, mener brancheorganisationen.

Skarp advarsel mod nye mærkeregler

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier