Metropol i offensiven med ingrediensuddannelse

Mens DTU har planer om at åbne et nationalt center for ingredienser, går professionshøjskolen Metropol nu et skridt videre i forsøget på at gå branchens efterspørgsel på en specifik uddannelse inden for ingredienser i møde.
"Vi vil sagtens, med afsæt i de uddannelser vi har, kunne tilbyde en ny uddannelse, som er målrettet ingrediensbranchen, hvis den kan love os to ting: de skal tage vores dimittender, og de skal indgå i et samarbejde med os om at udvikle uddannelsen, så vi ved, at vi får skruet den rigtigt sammen," siger dekan på Metropol, Randi Brinckmann Wiencke, til FødevareWatch.
Ingen invitation til Metropol
FødevareWatch har på baggrund af en rapport fra Ingrediensforum beskrevet branchens behov for en opgradering af de eksisterende uddannelser og savnet af en decideret ingrediensuddannelse.
DTU svarede ved at løfte sløret for planerne om at samle universiteternes eksisterende viden i et nationalt center inden årets udgang.
Metropol ville gerne have været inviteret med til et sådant samarbejde, fortæller Randi Brinckmann Wiencke.
"Vi synes jo, det er en smule ærgerligt, når man taler nye uddannelser, at man så kun tænker i universiteter. Det, vi kunne leve op til, hvis vi lavede et samarbejde med DTU, var, at vi sammen kunne tilbyde uddannelser igennem hele uddannelseskæden," siger hun.
Afgørende for den gule trøje
Danmark sidder på 14 pct. af det globale marked inden for ingredienser. På trods af førerpositionen findes der ikke en decideret uddannelse på ingrediensområdet, og der er endnu ingen samlet platform, som kan give industrien overblik over status på forskningen på området.
Konstant at være et skridt foran på innovation og forskning er en af de vigtigste forudsætninger for, at Danmark kan bevare sin ledende markedsposition, fastslår rapporten fra Ingrediensforum. Det er løsningen på nogle af de problematikker, DTU og Metropol nu forsøger at give deres bud på.
DTU går ingrediensbranchen i møde
Relaterede artikler:
DTU går ingrediensbranchen i møde
For abonnenter