En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
31.03.2014kl. 06.35

Ny strategi skal bringe bagerigigant på ret kurs

Globalt har den store svenske andelskoncern Lantmännen Group stor succes med brødbagning gennem datterselskabet Unibake. I Danmark er indtjeningen under pres, men det skal implementeringen af en international strategi lave om på.
Foto: PR
Foto: PR
af JØRGEN RUDBECK

Der er langt fra duften fra den lille lokale bager på hjørnet til den 1,9 mia. kr. store omsætning, som Lantmännen Unibake sidste år samlet kunne noteres sig for de seks danske bagerier, som bager, pakker og sælger brød under mærkerne Schulstad og Hatting.

Lantmännen Unibake er i dag den producent, der sælger mest frisk brød i Danmark efterfulgt af Kohberg og svenske Pågen, men salget har i de seneste år været under pres, og både lyst og mørkt brød er i det seneste år gået tilbage med 2-3 procent.

”Brødmarkedet har i de seneste år været svagt vigende, ikke mindst på grund af ændrede frokostvaner, hvor man i stedet for at producere maden i hjemmet får den serveret i enten skole eller på job. Det er en udvikling, som vi i fremtiden skal forsøge at præge, så danskerne fortsat vælger de produkter, som vi producerer,” fortæller Allan Christiansen, adm. direktør i Unibake Denmark, og tilføjer:

”Konkurrencen i Danmark er hård, og presset forøges af det faldende marked, som vi for øjeblikket befinder os i. Men samtidig mener jeg dog også, at den skarpe konkurrence holder os alle på tæerne i forhold til at sikre, at brødmarkedet i Danmark også i fremtiden har en betydelig størrelse.”

Samarbejde i 18 lande

Udviklingen i markedet, den generelle økonomiske afmatning og høje lønomkostninger har i de senere år mærket indtjeningen i den samlede danske forretning, og selskabet Unibake Denmark A/S, der producerer frossent brød skrabede i 2011 bunden med et underskud på hele 48,6 mio. kr. I 2012-regnskabet var underskuddet begrænset til 21,4 mio. kr.

Friskbrødsdelen, Lantmännen Schulstad, der fungerer parallelt med Unibake Denmark, landede et nettoresultat for regnskabsåret 2012 på 48,1 mio. kr.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tilbage i 2011 startede arbejdet med en stor international strategi, som skal øge samarbejdet på tværs af de 18 lande som Unibake-koncernen i dag har 23 bagerier i.

I Danmark er man ifølge Allan Christiansen langt med implementeringen af den såkaldte ONE Unibake-strategi, som skal nedbringe omkostningsniveauet og forstærke R&D-afdelingernes indsats til det fælles bedste. Den danske direktør hæfter sig blandt andet ved de i alt 4.500 varenumre, som bagervirksomheden er i besiddelse af i kraft af det store internationale netværk af bagerier og produktionsanlæg.

Med strategien vil virksomheden i stigende omfang og uden større investeringer kunne rykke på de trends, som i de seneste ti år har ændret brødindustrien i retning af mere udenlandsk brød som eksempelvis ciabatta og croissanter.

”Vi har i dag en meget attraktiv plads på det danske marked, og vi har adgang til udenlandske produkter, uden at vi skal foretage store investeringer i dyre produktionslinjer. Det stiller os rigtig godt i forhold til fremtidens konkurrence i Danmark,” vurderer direktøren.

Mere end bare brød

Bundlinjen i moderselskabet, Lantmännen Unibake Holding, der sidste år solgte i alt 400.000 ton brød til en samlet værdi af 804 mio. euro, er endnu ikke gjort op, men i 2012 kom koncernen, der på verdensplan beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere, ud med et samlet overskud på 281 mio. kr.

Udover engagementet i brødbrancen har Lantmännen Group, der ejes af 35.000 svenske landmænd, også gjort opkøb i en række andre virksomhedsgrene inden for landbrugsvarer, landbrugsmaskiner og kyllingeslagterier.

Lantmännen Group har siden 2006 og opkøbet af Cerealia Danmark været ejer af en lang række valsemøller gennem Havnemøllerne og Axa, og gennem delvist ejerskab af Nordens største kyllingeproducent, Scandi Standard har svenskerne foden indenfor i produktionen hos Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Vestfold Fugl, Ivars og Chicky World.

Kohberg er i kamp 365 dage om året

Kohbergs eksporteventyr på trapperne

Økologisk bageri har ambitioner i udlandet

Relaterede artikler:

  • Kohberg er i kamp 365 dage om året

    For abonnenter

  • Kohbergs eksporteventyr på trapperne

  • Foto: Søren Schnoor

    Økologisk bageri har ambitioner i udlandet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Photo: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Foto: Rune Pedersen/Politiken/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden"

”Vi er ikke nået i mål med det, vi skulle i januar”, siger Dina Food-direktør oven på en lettere skuffende start på året. Mangel på arbejdskraft i restaurantlivet giver dog fortsat kageselskabet medvind. 

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge