FødevareWatch

Ny strategi skal bringe bagerigigant på ret kurs

Globalt har den store svenske andelskoncern Lantmännen Group stor succes med brødbagning gennem datterselskabet Unibake. I Danmark er indtjeningen under pres, men det skal implementeringen af en international strategi lave om på.

Foto: PR

Der er langt fra duften fra den lille lokale bager på hjørnet til den 1,9 mia. kr. store omsætning, som Lantmännen Unibake sidste år samlet kunne noteres sig for de seks danske bagerier, som bager, pakker og sælger brød under mærkerne Schulstad og Hatting.

Lantmännen Unibake er i dag den producent, der sælger mest frisk brød i Danmark efterfulgt af Kohberg og svenske Pågen, men salget har i de seneste år været under pres, og både lyst og mørkt brød er i det seneste år gået tilbage med 2-3 procent.

”Brødmarkedet har i de seneste år været svagt vigende, ikke mindst på grund af ændrede frokostvaner, hvor man i stedet for at producere maden i hjemmet får den serveret i enten skole eller på job. Det er en udvikling, som vi i fremtiden skal forsøge at præge, så danskerne fortsat vælger de produkter, som vi producerer,” fortæller Allan Christiansen, adm. direktør i Unibake Denmark, og tilføjer:

”Konkurrencen i Danmark er hård, og presset forøges af det faldende marked, som vi for øjeblikket befinder os i. Men samtidig mener jeg dog også, at den skarpe konkurrence holder os alle på tæerne i forhold til at sikre, at brødmarkedet i Danmark også i fremtiden har en betydelig størrelse.”

Samarbejde i 18 lande

Udviklingen i markedet, den generelle økonomiske afmatning og høje lønomkostninger har i de senere år mærket indtjeningen i den samlede danske forretning, og selskabet Unibake Denmark A/S, der producerer frossent brød skrabede i 2011 bunden med et underskud på hele 48,6 mio. kr. I 2012-regnskabet var underskuddet begrænset til 21,4 mio. kr.

Friskbrødsdelen, Lantmännen Schulstad, der fungerer parallelt med Unibake Denmark, landede et nettoresultat for regnskabsåret 2012 på 48,1 mio. kr.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tilbage i 2011 startede arbejdet med en stor international strategi, som skal øge samarbejdet på tværs af de 18 lande som Unibake-koncernen i dag har 23 bagerier i.

I Danmark er man ifølge Allan Christiansen langt med implementeringen af den såkaldte ONE Unibake-strategi, som skal nedbringe omkostningsniveauet og forstærke R&D-afdelingernes indsats til det fælles bedste. Den danske direktør hæfter sig blandt andet ved de i alt 4.500 varenumre, som bagervirksomheden er i besiddelse af i kraft af det store internationale netværk af bagerier og produktionsanlæg.

Med strategien vil virksomheden i stigende omfang og uden større investeringer kunne rykke på de trends, som i de seneste ti år har ændret brødindustrien i retning af mere udenlandsk brød som eksempelvis ciabatta og croissanter.

”Vi har i dag en meget attraktiv plads på det danske marked, og vi har adgang til udenlandske produkter, uden at vi skal foretage store investeringer i dyre produktionslinjer. Det stiller os rigtig godt i forhold til fremtidens konkurrence i Danmark,” vurderer direktøren.

Mere end bare brød

Bundlinjen i moderselskabet, Lantmännen Unibake Holding, der sidste år solgte i alt 400.000 ton brød til en samlet værdi af 804 mio. euro, er endnu ikke gjort op, men i 2012 kom koncernen, der på verdensplan beskæftiger omkring 3.700 medarbejdere, ud med et samlet overskud på 281 mio. kr.

Udover engagementet i brødbrancen har Lantmännen Group, der ejes af 35.000 svenske landmænd, også gjort opkøb i en række andre virksomhedsgrene inden for landbrugsvarer, landbrugsmaskiner og kyllingeslagterier.

Lantmännen Group har siden 2006 og opkøbet af Cerealia Danmark været ejer af en lang række valsemøller gennem Havnemøllerne og Axa, og gennem delvist ejerskab af Nordens største kyllingeproducent, Scandi Standard har svenskerne foden indenfor i produktionen hos Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Vestfold Fugl, Ivars og Chicky World.

Kohberg er i kamp 365 dage om året

Kohbergs eksporteventyr på trapperne

Økologisk bageri har ambitioner i udlandet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier