Nemlig.com stormer frem

Mens de store detailgiganter Dansk Supermarked og Coop endnu ikke for alvor har kastet sig ud i online dagligvarehandel, tager Nemlig.com stormskridt på markedet.
Siden selskabet i oktober lancerede en discountsatsning, som gør 1600 populære Nemlig-varer lige så billige som i Netto-butikker, har man oplevet en vækst på 80 pct. Det er langt over forventningerne, skriver selskabet i en meddelelse.
"Det er gået vanvittig stærkt. Vi havde bestemt ikke troet, at det ville gå så hurtigt. Men vores prismatch mod Netto har vist, at der er en kæmpe interesse for at handle dagligvarer på nettet," udtaler selskabets direktør og stifter, Stefan Plenge.
Mange vil prøve online-handel
Og meget kunne tyde på, at online dagligvaresalg er et område i stor vækst.
Webbureauet Dwarf har således lavet en undersøgelse blandt 2000 danskere, som viser, at 15 pct. af de adspurgte købte dagligvarer på nettet i 2013. Men samtidig svarer hele 49 pct., at de planlægger at gøre det i 2014.
”Der er en klar tendens. Ingen vil betale for meget for deres basisvarer eller levering. Vi kan i den grad mærke en efterspørgsel på dagligvarer til discountpriser. Men samtidig vil kunderne gerne supplere med specialvarer, og hos os kan de få begge dele samt billig levering," udtaler Stefan Plenge.
Nemlig.com har været en underskudsforretning siden opstarten i 2010, men i seneste regnskab, for 2012/2013, havde selskabet reduceret sit underskud til 970.000 kr. fra 8 mio. kr. året før.
I januar 2014 fik selskabet så en kæmpe fjer i hatten, da Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, en af landets rigeste mænd, købte 49 pct. af aktierne i Nemlig.com for en pris, som ifølge flere medier lød på op imod 250 mio. kr.
Giganter holder igen
Mens Nemlig.com buldrer derudad, hænger de etablerede detailkoncerner Coop og Dansk Supermarked langt mere i bremsen.
Hos Coop har man online-salg af dagligvarer gennem Irma.dk, som endnu ikke har vist sig som en succes. Og koncernen har ingen aktuelle planer om at udvide på området.
Dansk Supermarked kører på endnu lavere blus, da koncernen, der ejer Netto, Bilka og Føtex, kun sælger non-food via nettet.
”Vi har vurderet, at potentialet i online dagligvarehandel er meget begrænset ind til videre. Det er dels baseret på erfaringer fra udlandet, men også fordi der er så mange fysiske butikker i Danmark. Og dem foretrækker danskerne stadig at bruge,” siger Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, til FødevareWatch.
Coops nethandel giver stadig underskud
Relaterede artikler:
Analytiker: Dagrofa tænker snart som kapitalejet koncern
For abonnenter