FødevareWatch

Danmark er verdensmester i ingredienser

Den danske ingrediensbranche sidder på 14 pct. af det globale marked og nyder fremgang i omsætningen. Men rammevilkår og uddannelsesbehov udfordrer førerpositionen i fremtiden.

Foto: PR

Ingrediensbranchen forventer, at Danmark i 2015 når op på 15 pct. af det globale marked. Det viser en rapport som Ingrediensforum – en del af Dansk Industri - har fået udarbejdet.

Det er gamle og videnstunge virksomheder, der har givet Danmark sin internationale førerposition, og på mange måder er det naturligt fortsat at beholde vidensudviklingen i Danmark.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

"Der er en stærk fødevareklynge i Danmark og en viden, der er opbygget over mange år. Derfor er det ikke noget, der bare er så nemt at kopiere andre steder. Hele ingrediensklyngen har en tung og stor base i Danmark, og derfor er det meget naturligt, at når man har produktion osv. her, så har man også viden her," siger Asger Jacobsen, formand for Ingrediensforum og adm. direktør i den amerikanskejede ingrediensvirksomhed BHJ Ingredients, til FødevareWatch.

Ph.D.'er søges

Danmark er den største ingrediensleverandør i verden målt pr. indbygger. Fra 2007 til 2012 øgede branchen sin omsætning fra 26 mia. kr. til 33 mia. kr – en stigning på 27 pct.

Hvis Danmark skal beholde sin gule trøje i fremtiden, er det ifølge rapporten "Fødevareingredienser – en dansk styrkeposition" en forudsætning, at de unge i stigende grad får øjnene op for branchens karrieremuligheder. Innovation er nemlig alfa omega for ingrediensvirksomheder. De danske spillere bruger 6-14 pct. af deres omsætning på forskning og udvikling, hvorimod fødevareindustrien i EU bruger 0,4 pct.

Rapporten  peger på, at det er en væsentlig forudsætning for at drive ingrediensvirksomhed i Danmark, at der uddannes flere Ph.D.'er til branchen. 

"På sigt ville det styrke vores vidensniveau og forretningsgrundlag, og vores branche som sådan. Der er jo etableret et rigtig godt samarbejde med universiteterne igennem mange år, som man hele tiden prøver at optimere," siger Asger Jacobsen.

Synlighed tiltrækker de unge

Rapporten konkluderer, at ingrediensindustrien er "for ukendt" uden for branchen, og at "ingrediensbranchen ikke er noget, man uddanner sig til."

For Asger Jacobsen er usynligheden en naturlig ting, da branchen arbejder virksomhed til virksomhed og ikke virksomhed til forbruger. Synlighed er dog langt fra irrelevant i forhold til branchens ønske om flere kloge hoveder.

"Det er klart, at hvis man som virksomhed ikke er kendt, og hvis det ikke er kendt, at der faktisk findes en spændende branche her, så bliver det jo svært at tiltrække de rigtige kompetencer," siger han.

Udover ansættelsen af dygtige medarbejdere er det vigtigt for branchens fortsatte vækst, at virksomhederne bliver ved med at se Danmark som et godt produktionsland. Og her spiller de hyppigt debatterede danske rammevilkår en stor rolle.

"Der er ingen tvivl om, at på lønniveauet er vi et af de dyreste lande i verden. Man skal passe på, at man ikke får skruet det så højt op, at produktionen flytter til udlandet," siger Asger Jacobsen.

Den danske ingredienssektor beskæftiger ca. 6.000 mennesker i Danmark og 12.000 i udlandet.

Institut for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling (IFAU) har udarbejdet rapporten på foranledning af Ingrediensforum.

Norsk fødevaregigant holder kursen

Tidligere Arla-selskab laver beskedent overskud

Innovationsfond får fødevareaftryk

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier