En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
26.03.2014kl. 11.52

Danmark er verdensmester i ingredienser

Den danske ingrediensbranche sidder på 14 pct. af det globale marked og nyder fremgang i omsætningen. Men rammevilkår og uddannelsesbehov udfordrer førerpositionen i fremtiden.
Foto: PR
Foto: PR
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

Ingrediensbranchen forventer, at Danmark i 2015 når op på 15 pct. af det globale marked. Det viser en rapport som Ingrediensforum – en del af Dansk Industri - har fået udarbejdet.

Det er gamle og videnstunge virksomheder, der har givet Danmark sin internationale førerposition, og på mange måder er det naturligt fortsat at beholde vidensudviklingen i Danmark.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

"Der er en stærk fødevareklynge i Danmark og en viden, der er opbygget over mange år. Derfor er det ikke noget, der bare er så nemt at kopiere andre steder. Hele ingrediensklyngen har en tung og stor base i Danmark, og derfor er det meget naturligt, at når man har produktion osv. her, så har man også viden her," siger Asger Jacobsen, formand for Ingrediensforum og adm. direktør i den amerikanskejede ingrediensvirksomhed BHJ Ingredients, til FødevareWatch.

Ph.D.'er søges

Danmark er den største ingrediensleverandør i verden målt pr. indbygger. Fra 2007 til 2012 øgede branchen sin omsætning fra 26 mia. kr. til 33 mia. kr – en stigning på 27 pct.

Hvis Danmark skal beholde sin gule trøje i fremtiden, er det ifølge rapporten "Fødevareingredienser – en dansk styrkeposition" en forudsætning, at de unge i stigende grad får øjnene op for branchens karrieremuligheder. Innovation er nemlig alfa omega for ingrediensvirksomheder. De danske spillere bruger 6-14 pct. af deres omsætning på forskning og udvikling, hvorimod fødevareindustrien i EU bruger 0,4 pct.

Rapporten  peger på, at det er en væsentlig forudsætning for at drive ingrediensvirksomhed i Danmark, at der uddannes flere Ph.D.'er til branchen. 

"På sigt ville det styrke vores vidensniveau og forretningsgrundlag, og vores branche som sådan. Der er jo etableret et rigtig godt samarbejde med universiteterne igennem mange år, som man hele tiden prøver at optimere," siger Asger Jacobsen.

Synlighed tiltrækker de unge

Rapporten konkluderer, at ingrediensindustrien er "for ukendt" uden for branchen, og at "ingrediensbranchen ikke er noget, man uddanner sig til."

For Asger Jacobsen er usynligheden en naturlig ting, da branchen arbejder virksomhed til virksomhed og ikke virksomhed til forbruger. Synlighed er dog langt fra irrelevant i forhold til branchens ønske om flere kloge hoveder.

"Det er klart, at hvis man som virksomhed ikke er kendt, og hvis det ikke er kendt, at der faktisk findes en spændende branche her, så bliver det jo svært at tiltrække de rigtige kompetencer," siger han.

Udover ansættelsen af dygtige medarbejdere er det vigtigt for branchens fortsatte vækst, at virksomhederne bliver ved med at se Danmark som et godt produktionsland. Og her spiller de hyppigt debatterede danske rammevilkår en stor rolle.

"Der er ingen tvivl om, at på lønniveauet er vi et af de dyreste lande i verden. Man skal passe på, at man ikke får skruet det så højt op, at produktionen flytter til udlandet," siger Asger Jacobsen.

Den danske ingredienssektor beskæftiger ca. 6.000 mennesker i Danmark og 12.000 i udlandet.

Institut for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling (IFAU) har udarbejdet rapporten på foranledning af Ingrediensforum.

Norsk fødevaregigant holder kursen

Tidligere Arla-selskab laver beskedent overskud

Innovationsfond får fødevareaftryk

Relaterede artikler:

  • Foto: Thomas Petri/ JP

    Innovationsfond får fødevareaftryk

  • Foto: Arla/ PR

    Tidligere Arla-selskab laver beskedent overskud

  • Foto: Thomas Picard / Stock.Xchng

    Investor ser på fødevareindustri

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Læs også

Photo: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

Stigende omkostninger og øgede priser til producenterne slog indtjeningen tilbage hos finske HKScan, hvis eneste lyspunkt var dansk.

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Så store bliver Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl efter Aldi-exit – 13.37
  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
Flere nyheder

Job

  • Senior Director, Agrifood

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge