FødevareWatch

Orkla-direktør: Vi har fejlet i discountmarked

Orkla Foods har ikke været gode nok til at følge danskernes discountønsker under krisen. Det erkender, Tino Bendix, koncernens direktør i Danmark.

Administrerende direktør i Orkla Foods Danmark, Tino Bendix, ønsker ikke at sætte tal på, hvor stort tabet samlet har været, men Orkla været alt for langsom til at følge danskerne over i discountsektoren.

Det erkender direktøren, som har ansvaret for varemærkerne Den Gamle Fabrik, Bähncke, Beauvais, Pastella, Glyngøre, K-Salat og Risifrutti.

”Kanalskredet i retning af discount betyder, at vi fra årstart har et tab i afsætningen på 1-2 pct., og vi må erkende, at vi nok blev overhalet indenom af nogle af de mere omstillingsparate konkurrenter,” siger Tino Bendix til FødevareWatch.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Under finanskrisen ændrede danskerne over en bred kam indkøbsvaner, og i dag ligger omkring 40 pct. af detailmarkedet i discountbutikkerne. Det går ud over fortjenesten hos Orkla Foods, da virksomheden kun henter omkring 25 pct. af økonomien i de billige butikker.

”Discountvæksten har haft konsekvenser for vores mærkevarer. Set i bagklogskabens klare lys var vi ikke hurtige nok til at omstille os, da danskerne i stedet for primært at handle i supermarkederne under krisen søgte mod discountbutikkerne, hvor vores produkter historisk set ikke har fået så meget bevågenhed,” forklarer Tino Bendix.

Lidt for langsomme

En del af problemet i Orkla Foods har ifølge direktøren været, at man ikke har tænkt nok i, at der på detailmarkedet er mange aftagere med forskellige dagsordner og ideer til, hvordan sortimenter og varenumre skal rulles ud.

”Vi har været lidt tunge at danse med, når det har handlet om sortimenterne, og vi ved i dag, at vi ikke altid behøver rulle ud i alle butikker på en gang. Er vi mere fleksible, giver det os bedre adgang til gode hyldemeter,” siger Tino Bendix og tilføjer om fremtiden:

”Vi skal være bedre i forhold til discount og til at skifte vores fokus fra en indsats og et produktsortiment i supermarkederne til en anden indsats og et andet produktsetup i discounthandlen.”

Virksomhederne i Orkla Foods Danmark omsatte i 2013 for omkring 1,2 mia. kr. på de fire fabrikker, der producerer produkter under mærkerne Den Gamle Fabrik, Bähncke, Beauvais, Pastella, Glyngøre og K-Salat.

Orkla Foods Danmark er del af den norske fødevaregigant Orkla, som i Danmark bl.a. ejer Dragsbæk Magarine, Kims og Odense Marcipan. Den samlede omsætning i den 30.000 mand store virksomhed, som i Norden har 60 fødevarefabrikker, nåede i 2013 næsten 30 mia. kr.

60 nordiske fabrikker skal holde Orkla på danske borde

Norsk fødevaregigant holder kursen

Odense Marcipan står fast i modvind

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier