Økologisk bageri har ambitioner i udlandet

Det nordjyske bageri Aurion har planer med udenlandske selskaber om nye lanceringer af convenience-produkter – altså spiseklar mad, man typisk køber på farten.
”Vi synes, det var interessant at gå ind i convenience, fordi der er et uudnyttet marked, og fordi vi gerne vil bruge vores knowhow i den sammenhæng. Det er ikke sidste gang, vi gør det – der kommer flere projekter i den retning,” siger direktør i Aurion, Brian Nybo, til FødevareWatch.
Bliver det i 2014?
”Det kan man ikke afvise. Jeg kan ikke sige meget om det, men jeg kan sige så meget, at der også er interesse for det i udlandet. Det kan både være grød, men også noget andet. Det er projekter, der er i gang nu, og det er derfor, jeg er lidt hemmelighedsfuld,” siger han.
På nuværende tidspunkt har Aurion eksport til Norge og lidt til Island. I næste uge rejser Brian Nybo til Holland for at arbejde på et igangværende samarbejde. Tilsvarende projekter har han kørende i Sverige.
”Indtil videre har vi været meget fokuserede på hjemmemarkedet, men vi begynder så småt at kigge til udlandet. Også fordi der har været en interesse fra udlandet – interessen er kommet udefra, og de har henvendt sig til os,” siger direktøren.
Glutenfri hitter
Både på eksport og hjemmemarkedet mærker Aurion en stigende interesse for glutenfri produkter. Ikke mindst derfor har virksomheden investeret 11 mio. kr. i byggeriet af et 1200 kvm stort produktionsanlæg. Det første spadestik tages d. 1. april.
"Vi bygger det fra bunden og forventer, at det står færdigt i oktober. Den glutenfri produktion kommer til at udgøre en betydelig del af forretningen inden for de næste fem år. Vi forventer i omegnen af 15-20 pct.," siger Brian Nybo.
På nuværende tidspunkt fylder den glutenfri del af forretningen omkring 10 pct.
”De 15-20 pct. lyder måske ikke af så meget, men du skal tænke på, at vi også har planer om at vækste i resten af forretningen,” siger direktøren.
Konservativ forretningsmodel
Over de næste 4-5 år forventer Brian Nybo en gennemsnitlig årlig vækst i omsætningen på 10 pct. Dog ikke i år, hvor byggeriet af den nye fabrik kommer til at spille ind.
”Det er vigtigt for os at udvikle os stille og roligt - forstået på den måde, at vores produktion og tilgang af råvarer skal kunne følge med,” siger direktøren.
Aurion har primært danske produkter. Noget af det, der adskiller selskabet fra andre, er, at de har et fast avlerkorps på ca. 50 økologiske og biodynamiske avlere, som altid leverer til Aurion.
”Derfor kan vi ikke bare ekspandere 50 eller 100 pct., for tingene skal følges ad. Vi har en kontrolleret vækstrate og fokuserer mere på, om vi kan få en fornuftig forretning ud af det, vi laver. Jeg vil hellere have en stabil og stille udvikling på bundlinjen, end jeg vil skabe mig en voldsomt stigning i omsætningen. Vi er lidt konservative, men det er igen, fordi både processer og råvarer skal følge med,” siger Brian Nybo.
Økologisk bageri vil ekspandere i Norden