FødevareWatch

Danskere klar til online-supermarkeder

Internet-supermarkederne står på kanten af det store folkelige gennembrud. I en stor undersøgelse regner hele 49 pct. af danskerne med at prøve online-indkøb af dagligvarer i 2014, skriver Børsen.

Foto: Colourbox

Indkøb af sko, bøger og musik på nettet har efterhånden været udbredt i nogle år, mens det er gået mere trægt med at få danskerne til at klikke dagligvarerne hjem. Men det ser nu ud til at være slut, for en stor undersøgelse blandt 2.000 danskere afslører ifølge Børsen, at et flertal er nysgerrige efter at prøve onlinehandlen i supermarkederne.

15 pct. svarer i undersøgelsen, der er foretaget af webbureauet Dwarf, at de har handlet online-dagligvarer i det forgangne år, og hele 49 pct. svarer, at de forventer at gøre onlineindkøb i 2014.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Det er især i de danske familier, potentialet befinder sig, da undersøgelsen viser, at jo flere børn der er på adressen, jo større er interessen for at gøre online-indkøb. I dag er der ifølge kommerciel direktør for Irma.dk, Jesper Wacherhausen, stadig stor forskel på, hvor meget af ugens indkøb, der lægges i online-kurven.

"I nogle uger tror jeg, at jeg får 90 pct. af kundens indkøbskurv, og andre uger får jeg ingenting. Det kommer an på, hvordan folks hverdag ser ud," siger han til Børsen.

Irma.dk er Danmarks næststørste aktør inden for dagligvaresalg på nettet, kun overgået af Nemlig.com, der på samme måde som Irma.dk kører med røde tal på bundlinjen. Nemlig.com er dog gået fra et underskud på 8 mio. kr. i 2012 til ”blot” 969.000 i underskud i 2013.

Jesper Uggerhøj, som er kædedirektør for Irma, har tidligere bekendtgjort, at han ikke forventer at kunne fremvise sorte tal på bundlinjen før i 2016.

”Vi er godt klar over, at det stadig er en underskudsforretning, og at der kommer til at gå et par år, hvor vi skal investere, før vi rammer den økonomiske overflade,” sagde Jesper Uggerhøj i sidste uge til Berlingske Business.

Coops nethandel giver stadig underskud

Supermarkeder vil fylde hylderne med flere nyheder

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

Mere fra FødevareWatch

Royal Unibrew vokser efter "meget stærk" genåbning

Bryggeriet fastholder dermed sine forventninger for 2022, både når det kommer til omsætning og driftsresultat. Især tilskrives bryggeriets evne til at håndtere prisstigninger som en årsagerne til den gode fremgang, der forventes at fortsætte året ud.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier