FødevareWatch

Dan Jørgensen langer ud efter detailgiganter

I en kronik kritiserer Fødevareministeren detailhandlen for ikke at leve op deres ansvar, når det handler om sundhed. Han åbner for begrænsninger på pakkestørrelser og markedsføring af usunde varer.

Foto: PR

Danskernes adgang til sunde fødevarer skal være langt bedre, end de i er i dag.

I en kronik i Jyllands-Posten lørdag kritiserer fødevareminister Dan Jørgensen (S) den danske detailhandel for ikke at leve op til sit medansvar for folkesundheden, og han mener, der er for langt fra gode intentioner til handling i supermarkederne.

De store pakninger og mængderabatter på usunde varer får en del af skylden for, at så mange danskere plages af livsstilssygdomme som diabetes, blodpropper og fedme. Bortset fra Nøglehulsmærket giver fødevareministeren ikke ret meget for detailbranchens hidtidige forsøg på at fremme sundheden blandt danskerne.

Og her er det tydeligvis især de tre store detailaktører, Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa, ministeren er ude med riven efter.

"I virkeligheden er det ganske få store virksomheder, der tager beslutninger, der påvirker langt de fleste danskeres madvaner. Det ved de selvfølgelig godt, og detailhandlen er udmærket klar over, at samfundsansvar, for eksempel når det gælder sundhed, i sidste ende også har betydning for indtjeningen. Det har blandt andet resulteret i ”Detailhandlens 13-punktsplan mod fedme”. Desværre er denne plan mest nydelige ord på nettet. På trods af gode intentioner er der stadig for langt mellem lækre poser med spiseklar frugt og grønt og fristende færdigretter med masser af grøntsager og mindre indhold af fedt, salt og sukker. De fleste steder bugner det til gengæld med slik og søde sager ved kasseapparaterne, og det skorter ikke på tilbud om tre for to styks pris," skriver Dan Jørgensen.

Vil i dialog med detailhandlen

Han påtager sig som politiker en del af ansvaret for, at danskerne indtager så store mængder slik, sodavand og pomfritter, men han siger også, at der skal tages fat om problemet, og at det skal ske gennem dialog med detailhandlen.

"Vi skal tale om, hvordan detailhandelen kan begrænse kæmpepakninger, usunde mængderabatter og den aggressive markedsføring af slik og kager. Der skal være flere sunde alternativer, og de skal være nemmere at finde i butikkerne. Ikke kun ved indgangen, men gerne ved kassekøen. Det er jo der, mens man står og venter, at mange af impulskøbene sker," skriver Dan Jørgensen.

Fødevareministeren vil bakke op om tiltag og partnerskaber mellem fødevareproducenter og detailhandlere, der kan sikre flere sunde alternativer i butikkerne, og han vil fremme forbruget af økologiske varer. Han lægger i kronikken op til, at det blandt andet kan ske gennem supermarkederne, der træffer sundere valg på vegne af forbrugerne, og han fremhæver Irma og Kvicklys fravalg af buræg som en positiv reaktion i forhold til et sundere alternativ.

Dan Jørgensen: Supermarkeder skal stoppe kastration

Supermarkeder vil fylde hylderne med flere nyheder

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde 

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier