Danæg-boss: Vi er ramt af ekstrem svensk priskrig

Trods en stigende indtjening er Danægs direktør, Jan Gerber, ikke helt tilfreds med 2013. Især en hård priskrig på det svenske marked trækker resultatet ned.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF STEFFEN MOSES

Der er en nådesløs hanekamp i gang på det svenske æggemarked, hvor aktørerne kæmper om vigtige markedsandele. Og det kan mærkes hos Danæg, der netop er kommet med årsregnskab for 2013.

Godt nok er resultatet før skat vokset fra et underskud på 6,7 mio. kr. i 2012 til et overskud på 9,9 mio. kr. i 2013, mens omsætningen er steget med 23 mio. kr. til 1,16 mia. kr. Men koncernchef i Danæg, Jan Gerber, havde alligevel håbet på lidt mere.

”Der har været nogle ekstreme priskampe specielt på det svenske marked og kampe omkring markedsandele, så det har været en rigtig stor byrde i 2013,” siger Jan Gerber til FødevareWatch.

Ud over priskrigen på det svenske marked er Danæg ramt af, at den internationale industripris på æg er lav. Og derfor mener topchefen, at regnskabet alt i alt er godkendt. Også fordi den hårde priskrig har resulteret i, at Danæg har erobret markedsandele i Sverige, så koncernen nu er oppe på 25 pct. mod 17 pct. for et år siden. I Danmark har Danæg ligeledes øget sin markedsandel fra omkring 36 pct. til 41 pct.

”Det er en væsentlig forøgelse af markedsandelen, og det har også været en del af vores strategi,” forklarer Jan Gerber.

Forventer godt 2014

Bag regnskabstallene gemmer sig historien om, at Danæg har brugt 2013 på at ruste sig til fremtiden. Blandt andet har koncernen investeret 18 mio. kr. i effektiviseringer og lavet omstruktureringer i organisationen. De tiltag forventer Jan Gerber sig meget af i 2014.

”Vi har især investeret i pakkeriautomatisering for at blive endnu mere effektive og fleksible over for vores kunder,” siger Jan Gerber og fortsætter:

”Forventningerne til 2014 er et væsentligt forbedret resultat ved fortsat at have fokus på vores markedsposition og samtidig styrke vores profitabilitet.”

Målet er ifølge Jan Gerber en fordobling af driftsresultatet i forhold til 2013, så det kommer op over 20 mio. kr. Og det er realistisk, selvom Danæg fortsat mærker prispresset i markedet, mener han.

”Det er også derfor, vi hele tiden sørger for at bliver mere og mere effektive, fordi vi ved, at presset er der ude fra alle vores kunder. Så der er ingen tvivl om, at det bliver et af de helt store issues,” siger han.

Ud over selve driften har Danæg fokus på at forbedre likviditeten. Egenkapitalen steg således fra 105 mio. kr. i 2012 til 120 mio. kr. i 2013, hvilket bringer soliditetsgraden i selskabet op på 34,4 pct.

Foodservice er vilde med økologi

Landsforening udelukket fra svinetopmøde

Bornholmsk mælk sælger stadig dårligere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også