FødevareWatch

Nu giver Irma mindre producenter unik chance

Et helt nyt koncept i Irmas kommende flagskibsbutik midt i København giver mindre fødevareproducenter bedre muligheder for at erobre hylderne i kædens butikker.

Foto: /ritzau/Joachim Ladefoged

Danskerne skal have bedre fødevarer, og derfor vil Irma give flere mindre producenter mulighed for at erobre en plads på de eftertragtede hylder i supermarkedskædens 83 butikker.

Konkret får producenterne mulighed for at afprøve varer i Irmas kommende flagskibsbutik i stueetagen i den historiske bygning Axelborg midt i København, forklarer Irmas kædedirektør, Jesper Uggerhøj.

”Vi vil forsøge at skabe en butik, hvor den mindre producent kan få prøvet sine ting af, og hvor vi også kan få afprøvet produkterne. Det skal gerne være innovative og nye måder at producere fødevarer på,” siger Jesper Uggerhøj til FødevareWatch.

Normalt skal en producent kunne levere til alle kædens butikker for at komme i betragtning til en plads i Irmas sortiment. Men nu får stort set alle producenter af kvalitetsfødevareprodukter mulighed for at få foden inden for.

Samarbejder med Landbrug & Fødevarer

Det store fokus på at få nye produkter på hylderne understreges også af, at butikken åbner i Axelborg, som blandt andet huser Landbrug & Fødevarer.

”Landbrug & Fødevarer er egentlig bare en ekstra dimension. Vi har arbejdet lidt sammen med dem om at udvikle det lidt specielle koncept, fordi vi synes, vi har et interessefællesskab i at løfte fødevarekvaliteten helt generelt i Danmark,” siger Jesper Uggerhøj.

Han fremhæver dog, at samarbejdet ikke er økonomisk, og at Irma lejer sig ind hos Landbrug & Fødevarer på markedsvilkår.

Få flere nyheder om fødevarer - få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Ud over den øgede tilgængelighed for producenter har Irma arbejdet med blandt andet indretning og sortiment, forklarer Jesper Uggerhøj.

”Helt generelt skruer vi simpelthen ekstra op for kvalitetsniveauet. Det vil sige, at vi har et endnu større udvalg på kød, ost, frugt og grønt, og på alle råvarekategorier. Vi vil have et ekstra bredt sortiment af vin og på den måde kan du sige, at vi hæver overlæggeren,” siger han.

Skal konceptet spredes ud til andre Irma-butikker?

”Det har vi ikke besluttet endnu, men det vil jeg bestemt ikke afvise. Hvis det kommer til at fungere rigtigt, vil vi prøve det af flere steder.”

Bor allerede hos Dansk Industri

Når butikken slår dørene op i august 2014, sætter Irma sig tungt på den københavnske midtby, da kæden allerede har en butik i Industriens Hus ved rådhuspladsen i København.

”Det er rigtigt, at der måske ikke er meget mere end 700-800 meter mellem de to butikker, når nu den nye i Axelborg åbner. Men der er en væsentlig forskel på størrelsen af dem. Hvor den nye er på 600 kvadratmeter, så den butik i Industriens Hus i underkanten af 300 kvadratmeter. Og den er mere en stor conveniencebutik, hvor det her bliver et egentligt supermarked,” forklarer Jesper Uggerhøj.

Irma kommer med regnskab i starten af april, men allerede nu afslører Jesper Uggerhøj, at resultatet er mere end godkendt. Og det skyldes ifølge kædedirektøren, at discountbølgen er ved at tage af.

”Jeg tror grundlæggende på, at når der er en reaktion, så kommer der også en modreaktion. Og nu har der været en reaktion i mange år, der hedder discount, og vi har kunnet se, at discount er blevet en større og større andel af dagligvaremarkedet. Og jeg tror, at det her lige så stille er et tegn på, at der er en modreaktion til det på vej,” vurderer Jesper Uggerhøj.

Derfor er han også i gang med at udvide forretningen med syv nye butikker over de næste fem år, så Irma-kæden i alt kommer til at have 90 butikker.

Millionerne forsvinder i Coop 

Dansk Supermarked: Vi tager store hensyn til de små

Sojakonge får nyt produkt på hylderne i Norge 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier