Fødevareproducenter digitaliserer og optimerer produktion
Flere virksomheder i fødevareindustrien skal til at digitalisere og bruge data til at få mere ud af deres produktionslinjer, skriver softwarevirksomheden Data Intelligence i en pressemeddelelse.
Data Intelligence har bl.a. slagterivirksomheden Danish Crown, fiskevirksomheden Amanda Seafoods og det tyske mejeri Kohrener Landmolkerei som kunder, der digitaliserer deres produktion med Data Intelligences platform DIAP, der er en cloudbaseret softwareløsning til automatisk indsamling og analyse af produktionsdata.
Adm. direktør i Data Intelligence, Jesper Rantalam oplever, at de fleste fødevareproducenter er klar over, at digitalisering er et vigtigt værktøj til at få mere ud af produktionen – og helt centralt for at sikre en fremtidig konkurrencedygtig produktion.
”Ved at opsamle data får man et bedre grundlag for at træffe beslutninger og justere, hvor der faktuelt er et behov. I gennemsnit optimerer DIAP-brugere deres produktion med 15 procent. Det giver mening på bundlinjen,” forklarer Jesper Rantala.
Amanda Seafoods i Frederikshavn har kunnet se en forskel ved at opsamle data og handle på den nyvundne indsigt. Produktionschef Henrik Plannthin fortæller, at de nu bruger to dage på at producere den mængde, som før krævede tre dage – med samme bemanding.
”Vi har en del her, som ikke altid har arbejdet med it, og jeg har ikke hørt nogen sige, at det dér er svært. Det er i realiteten bare at droppe det papir, som jeg ved, mange skriver på, og så gøre det digitalt i stedet for. Det fungerer meget bedre, og de skal ikke bruge tid på at samle op,” forklarer han i pressemeddelelsen.
Data Intelligence er en del af Teknologisk Instituts projekt, som fokuserer på at mindske produktionsspild i fødevarebranchen ved hjælp af digitalisering.