Fødevarevirksomheder taget i snyd med anprisninger

”Super nærringsrig”, ”styrker fordøjelsen” og ”reducerer muskelskader” er nogle af eksemplerne på, hvordan fødevarevirksomheder vildleder forbrugerne med udokumenterede påstande.
Det skriver Fødevarestyrelsen i pressemeddelelse, hvor det fremgår, at 34 pct. af virksomhederne snyder med sine anprisninger.
Når en fødevarevirksomhed reklamerer for sine produkter, så må der nemlig ikke bruges usande eller udokumenterede påstande ifølge EUs anprisningsregler. Men de florerer alligevel i høj grad, og det er langt fra acceptabelt, slår Henrik Dammand Nielsen fast, der er kontorchef i Fødevarestyrelsen.
”Resultatet af vores kontroller er ikke acceptabelt, når hver tredje virksomhed fik sanktioner for at afgive usande eller upræcise oplysninger, som kan vildlede forbrugerne. Det er et tal, der er alt for højt, og som vi vil hjælpe virksomhederne med at rette op på.”
Fødevarestyrelsen skriver videre, at styrelsen har set på anprisninger i 253 dagligvarebutikker, internetbutikker, importvirksomheder og kæder.
Af de undersøgelser har det vist sig, at 33 pct. af virksomhederne skulle have én eller flere indskærpelser. Dernæst fik én pct. af virksomhederne bøder. Og til sidst fik 13 pct. af virksomhederne påtale af bagatelagtige forhold.
Unibrew-direktør: Aqua d’Or-handel stoppede for at beskytte medarbejdere