FødevareWatch

Trendforsker: Prisstigninger kan presse øko-salg

De stigende priser skærper forbrugernes prisfølsomhed og vil kunne få flere til at fravælge de lidt dyrere økologiske varer i supermarkederne, mener direktør for bureauet Pej Gruppen.

Indkøbskurven kan blive lidt mindre grøn, når forbrugerne fremover handler ind i supermarkederne, fordi de stigende priser påvirker indkøbsmønstrene. Det vurderer trendforsker og direktør for konsulent- og trendbureauet Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm, over for DR.

”Når prisen stiger på selv de mest simple basisvarer, som blandt andet mejeri og frugt, så kommer den enkelte forbruger til at overveje, om det er de ekstra kroner værd at bruge dem på et økologisk æble, mælk eller smør. Samlet set er det jo mange penge over et år. Så vi vil formentligt se et lille fald i økologiske varer,” siger Louise Byg Kongsholm.

Hos Dagrofa og Salling Group lyder det samstemmende, at de oplever, kunderne putter flere varer fra kædernes egne private labels i indkøbsvognen - men at det også inkluderer deres egne øko-brands som Grøn Balance i Dagrofa og Øgo i Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto.

Satser på egne mærker

Både Coop og Salling Group har tidligere meldt ud, at de vil lægge mere vægt på produktionen af egne varemærker den kommende tid som et modtræk til prisstigninger fra bl.a. mærkevareleverandører og forhøjede omkostninger til energi og fragt.

Salling Group har for nylig indført prisloft på mellem 100 og 200 basisvarer de næste fem måneder, primært inden for deres egne varemærker. Det er dog uvist, hvor stor en andel der er økovarer.

Blandt dem, der satser hårdt på at kunne levere konkurrencedygtige priser på økologi, er Coops nye discountkæde, Coop365discount, der foreløbig har åbnet dørene i 100 butikker og nylig har vundet flere pristjek på økologiske varer ifølge Dagligvarehandlen.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, DetailWatch.)

Næstformand stopper i Coop – tidligere topchef i ISS tager over

L&F ser stort uudnyttet potentiale for økologi i Storbritannien

Rema-slot omsætter for over 120 millioner på private label og hoteldrift

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier