FødevareWatch

McDonald's langede flere burgere over disken end ventet

Kvartalet viser dog stadig en ”stadig mere kompleks og usikker indtjening” for burgerkæden.

Foto: Mike Blake/REUTERS / X00030

Burgerkæden McDonald’s sammenlignelige salg steg med 11,8 pct. i årets tre første måneder. Og det var en del mere end ventet. Ifølge et estimat fra Bloomberg News ventede analytikerne en vækst i det sammenlignelige salg på 8,7 pct. globalt.

Omsætningen steg med 11 pct. i forhold til første kvartal sidste år til 5,66 mia. dollar, hvilket topper analytikernes forventningerne ifølge et estimat fra Factset på 5,57 mia. dollar.

Aktien sendes op med 2,6 pct. i formarkedet.

Regnskabet for første kvartal viser, at forbrugerne fortsat vælger at spise ude, men fremgangen kan være aftagende, efterhånden som forbrugerne kæmper med stigende priser på andre varer som benzin og dagligvarer på grund af den meget høje inflation.

Kvartalet viser ”en stadig mere kompleks og usikker indtjening”, siger McDonald’s administrerende direktør, Chris Kempczinski, i forbindelse med regnskabet.

Indtjeningen per aktie landede på 2,28 dollar per aktie i perioden, hvilket var højere end de 2,17 dollar per aktie, som analytikerne havde ventet.

Burgerkæden har lukket ned i Rusland og Ukraine på grund af krigen, og det har kostet 27 mio. dollar i kvartalet til betalinger af løn, lejemål og leverandørforpligtelser. Kæden har også for omkring 100 mio. dollar stående i varelagre, som virksomheden forventer at miste på grund af midlertidige butikslukninger i regionen.

Det sammenlignelige salg i Kina faldt på grund af pandemi genopblussen og restriktioner. Det sammenlignelige salg var dog stærkt dog i blandt andet Frankrig og England, skriver Bloomberg News.

McDonalds får ny kommunikationschef

Mangel på solsikkeolie rammer i Tyskland

Svensk burgerkæde klar til at åbne flere restauranter i Danmark

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier