FødevareWatch

Tidligere øko-direktør: Klare begreber kan bidrage til mindre greenwashing

Paul Holmbeck, den tidligere mangeårige direktør i Økologisk Landsforening, kalder på langt klarere retningslinjer, hvis Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen skal få succes med bekæmpelsen af greenwashing.

Paul Holmbeck har forladt Økologisk Landsforening, men mener stadig en masse om fødevareproduktionen. | Foto: Paul Holmbeck/PR

Skal der for alvor ryddes op i rodet omkring, hvad der kan betegnes som greenwashing, og hvad der er reel reklame for et klimavenligere produkt, så kræver det en række nye retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen kan gå frem efter.

I et debatindlæg på Altinget skriver Paul Holmbeck, den tidligere direktør i Økologisk Landsforening, at man bl.a. ved at indføre nye og klare begreber kan hjælpe forbrugerne godt på vej.

”Forbrugerne vil relativt hurtigt kunne lære at se efter varer med ”reduceret klimaaftryk”, som garanterer, at emissionerne eksempelvis er mindst 30 pct. under gennemsnittet for tilsvarende varer - eller efter ”lavt klimaaftryk” for varer med generelt lave klimaemissioner per kilo,” skriver han.

Desuden mener han, at misvisende begreber som ”klimaneutral” bør fjernes.

”I dag må man kalde en fødevare ”klimaneutral”, hvis bare man har købt klimakreditter eller kompensation (for eksempel skovplantning) svarende til produktets emissioner. Brugen af ”klimaneutral” kan give indtryk af, at produktion af varen ikke medfører klimaemissioner. Og det er aldrig tilfældet,” skriver han.

Nye millioner og markant oprustning skal tredoble tilsyn med greenwashing

Landsret skal bedømme kampagne om svin

Radikales klimamærkeønske kommer med krav

Tænk: Klimamærke skal opfylde seks kriterier

Arla skal i retten i Sverige for greenwashing

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier